Het Nederlandse wegennetwerk is ontzettend uitgebreid. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de staat van de wegen.
Als je lekker wilt doorrijden en files kunt omzeilen, is reizen via de snelweg in Nederland een fantastische manier om snel van A naar B te komen.
Wat is de kortste snelweg van Nederland?
De kortste snelweg van Nederland is de A38. Deze weg loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/A15) tot Ridderkerk.
De snelweg heeft een lengte van slechts 1,5 kilometer. Een echte mini-snelweg dus. Je moet moeite doen om deze te herkennen, want hij is zo kort dat Rijkswaterstaat er nooit borden die dit aantonen heeft neergezet.
Oplettende weggebruikers kunnen de kortste snelweg van Nederland alleen herkennen aan de hectometerpaaltjes in de berm.
Wil je nog meer te weten komen over het Nederlandse wegennetwerk? Lees dan gauw verder.
Inhoudsopgave
- Welke snelweg in Nederland is het langst?
- Waarom beginnen de meeste snelwegen met A?
- Waarom is er geen A3 in Nederland?
- Ontbreken er nog meer snelweg nummers?
- Hoeveel autosnelwegen zijn er in Nederland?
- Hoe hard mag je rijden op Nederlandse snelwegen?
- Wat is het grootste knooppunt van de Nederlandse snelwegen?
- Wat is de drukste snelweg in Nederland?
- Welke snelweg is het gevaarlijkst?
- Waarvoor dienen de hectometerpaaltjes langs de Nederlandse snelweg?
- Hoe liet men vroeger weten dat er een ongeluk was?
- Waar is een snelweg van gemaakt?
- Hoe blijf je op de hoogte van de actuele verkeerssituatie?
Welke snelweg in Nederland is het langst?

De langste snelweg in Nederland verbindt Amsterdam met de Duitse grens. We hebben het hier over de A7, met een lengte van maar liefst 241 kilometer.
Het is tevens een van de belangrijkere snelwegen van Nederland. Wegen met maar een of twee cijfers zijn namelijk het belangrijkste verkeersaders.
De regel is dus: hoe meer cijfers, hoe minder belangrijk.
Waarom beginnen de meeste snelwegen met A?
Laten we beginnen met het gegeven dat de snelweg een Duitse uitvinding is.
De eerste snelweg werd in 1921 aangelegd in Berlijn en was gemaakt van betonplaten, die alleen werd gebruikt als race- en oefencircuit.
In 1935 werd in Frankfurt een snelweg aangelegd die voor iedereen toegankelijk was, met de naam Autobahn.
Zo werd het Nederlandse woord voor Autosnelweg afgeleid. Snelwegen begonnen dus met de letter A en nationale wegen met de letter N.
De eerste snelweg in Nederland werd geopend in 1937: de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer.
De logica achter de nummering van het Nederlandse wegennetwerk lijkt ver te zoeken, maar toch is deze er wel.
Door de crisis in de dertiger jaren van de vorige eeuw en de Tweede Wereldoorlog kwamen vele geplande wegen er namelijk niet, waardoor de nummering vandaag de dag onlogisch lijkt.
Waarom is er geen A3 in Nederland?
Als je goed kijkt naar de lettering en nummering van de Nederlandse snelwegen, valt het al snel op dat de A3 ontbreekt.
Er is een A1, A2, A4 en A5, maar de nummer 3 is nergens te bekennen.
De A3 stond gepland als snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam. De weg is er echter nooit gekomen, omdat het veel te duur was en er veel milieubezwaren waren.
Ontbreken er nog meer snelweg nummers?
Nederland heeft behoorlijk wat snelweg nummers die ontbreken.
Dat komt omdat de nummering van deze wegen chaotisch is verlopen en omdat veel van de gemaakte plannen met het verloop van de jaren gewijzigd of vervallen zijn.
Om een voorbeeld te noemen: De A11 tussen Leiden en Bodegraven is nooit een officiële snelweg geworden en heeft daarom de naam N11 gekregen.
Hoeveel autosnelwegen zijn er in Nederland?

Snelwegen zijn speciaal bestemd voor motorvoertuigen als auto’s, motoren, bussen en vrachtwagens die een minimumsnelheid van 60 kilometer per uur rijden en snel van A naar B willen reizen.
Er zit een middenberm tussen de twee rijrichtingen en zo is de weg conflict vrij van verkeer uit de andere rijrichting.
In Nederland zijn er 38 autosnelwegen, die allen in beheer van Rijkswaterstaat zijn.
Hoe hard mag je rijden op Nederlandse snelwegen?
In Nederland mogen weggebruikers maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg rijden. Op andere wegen buiten de bebouwde kom geldt een maximale snelheid van 80 kilometer per uur.
Wist je dat er tot 1973 geen snelheidslimiet op de snelweg was? Je kon dus zo hard rijden als je wilde.
Helaas veroorzaakte dit nogal wat fatale ongelukken, waardoor er uiteindelijk een maximale snelheid kwam. Er geldt ook een minimale snelheid op de snelweg en wel van 60 kilometer per uur.
Let op: als je een rood kruis op de matrixborden boven een van de rijbanen op de snelweg ziet, mag je hier niet rijden.
Weggebruikers die dit signaal negeren, riskeren een boete van 240 euro. Daarnaast is het natuurlijk levensgevaarlijk.
Wat is het grootste knooppunt van de Nederlandse snelwegen?
Een knooppunt is een kruising waar het verkeer zonder conflict kan doorstromen naar andere richtingen.
Het grootste knooppunt van de Nederlandse snelweg is knooppunt Ridderkerk bij Rotterdam. Eigenlijk bestaat het uit twee knooppunten genaamd Ridderkerk-Noord en Ridderkerk-Zuid.
Via dit knooppunt kunnen weggebruikers vele kanten op zonder te hoeven stoppen of snelheid te minderen, mits er file staat.
Leuk weetje: het eerste knooppunt op de Nederlandse snelweg was dat van Badhoevedorp.
Wat is de drukste snelweg in Nederland?
De drukste snelweg in Nederland is de A10. Deze snelweg heeft een lengte van 32 kilometer en bestaat voor het grootste gedeelte uit de ringweg rond Amsterdam.
Gemiddeld rijden hier ruim 4.700 motorvoertuigen per uur.
De op een na drukste snelweg in Nederland is de A13 tussen Den Haag en Rotterdam, gevolgd door de A12 tussen Den Haag en het Duitse Oberhausen.
Qua provincie heeft Utrecht de drukste wegen. Hier liggen namelijk gedeeltes van de A1, A2, A12, A27 en de A28.
Welke snelweg is het gevaarlijkst?
De gevaarlijkste snelweg in Nederland is die van de A10 en dan wel bij de noordelijke ingang van de Coentunnel.
Hier gebeuren de meeste ongelukken en dat is ook niet gek, als je nagaat dat het de drukste snelweg van ons land is.
Ruim zes van de tien ongelukken op de snelweg vinden plaats op een op- en afrit. Ben dus extra voorzichtig tijdens het in- en uitvoegen op een snelweg!
De meest veilige snelwegen zijn in Nederland overigens te vinden in de provincie Zeeland. Hier gebeuren jaarlijks de minste ongelukken.
Waarvoor dienen de hectometerpaaltjes langs de Nederlandse snelweg?

Je hebt ze vast wel langs de kant van de weg zien staan, de typische groene hectometerpaaltjes.
Deze bordjes bevatten informatie waaruit hulpdiensten kunnen opmaken waar weggebruikers zich precies bevinden.
Bij pech of een ongeluk geef je dus door bij welke hectometerpaal je staat. De paaltjes bevinden zich om de 100 meter, vandaar het woord ‘hecto’.
Hoe liet men vroeger weten dat er een ongeluk was?
Lang voor de opkomst van mobiele telefoons en internet hadden weggebruikers uiteraard ook al ongelukken.
Om de hulpdiensten hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen, stonden er langs de Nederlandse snelwegen maar liefst 3.323 praatpalen.
De eerste praatpaal werd op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle geplaatst.
Sinds 1 juli 2017 worden de praatpalen niet meer gebruikt, aangezien haast alle weggebruikers nu een mobiele telefoon hebben en op die manier de hulpdiensten kunnen bereiken.
Waar is een snelweg van gemaakt?
De Nederlandse snelweg is gemaakt van een mengsel dat zoab wordt genoemd. Dit is open asfaltbeton en een mengsel van zand, vulstof, stenen en bitumen.
Bitumen is de naam van de stroperige stof waardoor de stenen in het asfalt aan elkaar plakken.
Het Nederlandse snelwegen dek is behoorlijk stil. Dat is met opzet gedaan; zoab absorbeert namelijk geluid en vermindert daarnaast gladheid bij wateroverlast.
Rijkswaterstaat implementeert nu op meerdere plekken in ons land de 2.0 versie van zoab. Deze versie bestaat uit twee lagen zoab-fijn, waardoor het wegdek extra stil en comfortabel is.
Hoe blijf je op de hoogte van de actuele verkeerssituatie?

Nederland is bij uitstek een ontzettend georganiseerd land.
Zo heeft de Rijkswaterstaat ervoor gezorgd dat weggebruikers zo goed mogelijk op de hoogte gehouden worden van de actuele verkeerssituatie.
Je kunt voordat je op pad gaat via de website van de Rijkswaterstaat bekijken of er op dat moment files zijn, er oponthoud is en of er wegwerkzaamheden aan de gang zijn.
Op die manier kun je je route zo goed mogelijk plannen.