Steeds meer mensen overwegen om elektrisch te gaan rijden. Wereldwijd stijgt elk jaar het aantal verkochte elektrische auto’s. In 2020 zijn er meer dan 3,2 miljoen plug-in hybride en volledig elektrische auto’s verkocht, een groei van ruim 40 procent ten opzichte van 2019.
De bestverkochte elektrische auto ter wereld is de Tesla Model 3. De Amerikaanse fabrikant verkocht in 2020 365.240 exemplaren van dit model en staat hierdoor veruit op de eerste plaats. De Chinese Wuling Hongguang Mini EV komt verrassend op de tweede plaats met 119.255 verkochte exemplaren, en de Franse Renault Zoe, waarvan er in hetzelfde jaar 100.431 zijn verkocht, eindigt als derde.
Fiscale voordelen, duurzaamheid, lagere rij- en onderhoudskosten, verbeterde modellen, comfortabeler rijden; beweegredenen om een elektrische auto aan te schaffen zijn er genoeg. Er komen daarnaast steeds meer en goedkopere modellen op de markt, dus aanbod is er ook. Maar wat waren vorig jaar de 20 bestverkochte modellen ter wereld?
Inhoudsopgave
- 1. Tesla Model 3
- 2. Wuling Hongguang Mini EV
- 3. Renault Zoe
- 4. Tesla Model Y
- 5. Hyundai Kona EV
- 6. Volkswagen ID.3
- 7. Nissan Leaf
- 8. Audi e-tron
- 9. Baojun E-Series
- 10. Great Wall ORA R1 / Black Cat
- 11. GAC Aion S
- 12. Volkswagen Passat PHEV
- 13. BYD Qin Pro EV
- 14. Volkswagen e-Golf
- 15. SAIC MG e-ZS EV
- 16. BMW 530e/Le
- 17. Chery eQ
- 18. Kia e-Niro
- 19. Mitsubishi Outlander PHEV
- 20. Li Xiang One EREV
- Veelgestelde vragen
- Hoe werkt een elektrische auto?
- Wat kost het opladen van een elektrische auto?
- Wat kost een elektrische auto?
- Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
- Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius?
- Hoe lang gaat een elektrische auto mee?
- Wat zijn de nadelen van een elektrische auto?
1. Tesla Model 3

- Aantal verkocht: 365.240
- Bereik: 370 km
- Vanafprijs: € 48.980
Nummer één wereldwijd. De verkoopcijfers van deze 100% elektrische auto van Noord-Amerikaanse maak steken ver boven die van al zijn concurrenten uit. In 2020 zijn er maar liefst 365.240 exemplaren van verkocht, meer dan twee keer zo veel dan van de nummer twee van deze top 20.
Deze sedan uit de grote middenklasse beschikt over een 55 kWh batterij die na ruim 15 uur is opgeladen. Een snellader doet hier slechts 22 minuten over. 370 km kan dan elektrisch afgelegd worden. De Long Range variant heeft een dubbele motor en vierwielaandrijving en kan daarmee 580 km achter elkaar elektrisch rijden. De maximumsnelheid van dit Tesla model is 225 km/uur.
Onder de standaarduitrusting vallen features als een WiFi hotspot, 15-inch touchscreen, draadloze software-updates, dodehoeksignalering en de actieve veiligheidsfuncties die onderdeel uitmaken van Tesla’s autopilotfunctie. Het geniet een snelle acceleratie, uitmuntende botsproef-beoordeling en de mogelijkheid een aanhangwagen te trekken, hoewel dan wel op het rijbereik moet worden ingeleverd.
Het interieur van dit vijfzitsmodel is minimalistisch en het exterieur is weinig veranderd sinds 2019, maar de variant van 2021 biedt verbeteringen als een rijbereik van 423 km voor de standaardversie en het elektrisch kunnen openen van de kofferbak. Een nieuwe warmtepomp zorgt er daarnaast voor dat het rijbereik in de winter minder daalt.
Vanwege zijn vanafprijs van € 48.980, waarvoor je de kleinste batterij en minst krachtige elektromotor krijgt, is dit 100% elektrisch voertuig vooral populair onder zakelijke gebruikers. Dit neemt echter niet weg dat in 2020 de Tesla Model 3 de bestverkochte elektrische auto ter wereld is geweest.
2. Wuling Hongguang Mini EV

- Aantal verkocht: 119.255
- Bereik: 120 km
- Vanafprijs: € 3.500
Deze kleine elektrische auto van Chinese oorsprong haalt in 2020 wereldwijd de tweede plaats. De 9,2 kWh batterij, die in zes tot negen uur volledig is opgeladen, geeft het een rijbereik van 120 km. De 13,8 kWh variant haalt 170 km. Dit ideale woon-werkverkeer-voertuig kan maximaal 100 km/uur rijden en geeft plaats aan vier personen.
Hoewel de batterij, het rijbereik en ook de algemene prestaties van dit compacte, eenvoudige voertuig van SAIC en General Motors duidelijk achterblijven op die van zijn concurrent op nummer één, maken zijn gebruiksgemak en lage prijs het een populaire keuze.
Het is standaard voorzien van verschillende veiligheidsfeatures als antiblokkeerremmen en parkeersensoren en 12 opbergvakken. Door de achterbank neer te klappen, kan er kofferruimte worden gecreëerd.
In China betaalt men omgerekend rond de € 3.500 voor het eenvoudigste model van deze 100% elektrische auto, die net geen drie meter lang is. Met extra features kan het uiteindelijk € 4.700 kosten. In 2020 zijn er in China 119.255 exemplaren van verkocht, wat het wereldwijd op de tweede plaats brengt.
Als de plannen om dit populaire Chinese model naar het buitenland te exporteren, waar worden gemaakt, zullen vele ogen gericht zijn op wat dit zal doen met zijn concurrentiepositie wereldwijd.
3. Renault Zoe

- Aantal verkocht: 100.431
- Bereik: 395 km
- Vanafprijs: € 24.970
Een klein middenklasse model van Franse bodem. Met een 52 kWh accu, die in 14,5 uur is opgeladen, kan dit voertuig 395 km achter elkaar elektrisch rijden. Het heeft minder binnenruimte dan andere elektrische auto’s met een vergelijkbare prijs, maar zijn vijf deuren en zitplaatsen maken het alsnog een gezinsauto, die daarnaast gemakkelijk in gebruik is.
Dit model kwam in 2013 voor het eerst op de markt. Sindsdien is het interieur flink veranderd, het exterieur is zo goed als hetzelfde gebleven. Alleen de ledverlichting aan de achterzijde onderscheidt het nieuwste model van zijn voorgangers. Het infotainmentsysteem is compatibel met smartphones en kent vele applicaties en andere standaardfeatures.
Met een dashboard van kunstleer of stof en een vernieuwd stuur met ingebouwde bedieningselementen, heeft deze 100% elektrische auto een prijs vanaf € 24.970. Vorig jaar zijn er 100.431 exemplaren van verkocht. Goed voor een derde plaats in de top 20 bestverkochte elektrische auto’s ter wereld.
4. Tesla Model Y

- Aantal verkocht: 79.734
- Bereik: 480 km
- Vanafprijs: € 64.000
Op nummer vier staat dit Tesla model uit 2020. De accu van deze SUV heeft een capaciteit van 75 kWh, die vol is na bijna 21 uur opladen aan een standaard laadaansluiting. Een snellader doet dit binnen een kwartier. Dit 100% elektrische voertuig beschikt over een actieradius van 480 km en kan een snelheid van 241 km/uur bereiken. Afhankelijk van de uitvoering heeft het vijf of zeven zitplaatsen.
Twaalf ultrasone sensoren detecteren auto’s in de buurt, kunnen aanrijdingen voorkomen en bieden hulp bij het parkeren. Eén van de uitvoeringen beschikt over twee onafhankelijke elektromotoren. Die schakelen tussen voor- en achterwielen, wat de besturing en stabiliteitscontrole van het voertuig bevorderen.
Het infotainmentsysteem, op een groot 15-inch scherm met een hoge resolutie in het midden van het dashboard, is vergelijkbaar met die van andere Tesla modellen. Met een vanafprijs van € 64.000 en een lengte van bijna vijf meter is dit een SUV uit het hogere segment. In 2020 zijn er wereldwijd 79.734 exemplaren van verkocht, waardoor dit model net buiten de top 3 valt.
5. Hyundai Kona EV

- Aantal verkocht: 65.075
- Bereik: 449 km
- Vanafprijs: € 40.115
Dit elektrische model van het Zuid-Koreaanse Hyundai kan een topsnelheid bereiken van 167 km/uur. Wanneer de 64 kWh accu na bijna 18 uur volledig is opgeladen, kan deze SUV uit het lagere segment een afstand van 449 km afleggen.
Een semi-terreinwagen met veiligheidsfeatures als een achteruitrijcamera en vermoeidheidsherkenning. Hij kan geen aanhanger trekken, maar dat is het geval voor vele elektrische auto’s. Het interieur en exterieur zijn anders dan die van de niet-elektrische Hyundai modellen. De vanafprijs bedraagt € 40.115 voor dit sportieve model met vloeiende, aerodynamische lijnen en ledverlichting. In 2020 zijn er wereldwijd 65.075 exemplaren van aangeschaft.
6. Volkswagen ID.3

- Aantal verkocht: 56.937
- Bereik: 424 km
- Vanafprijs: € 37.890
Een volledig elektrische auto uit het segment compacte middenklassers. Dit opvallend stille vijfdeurs- en vijfzitsmodel heeft een rijbereik van 424 km. De 58 kWh batterij heeft ongeveer 5,5 uur nodig om volledig te worden opgeladen.
De Duitse fabrikant combineert een vertrouwde binnenkant met een futuristische uitstraling. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit een noodstopsysteem en waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers. Optioneel zijn features als een panoramadak, dodehoeksignalering en een systeem om de auto zelfstandig binnen een rijstrook te laten rijden. De prijs voor deze elektrische Volkswagen, waarvan er vorig jaar 56.937 zijn verkocht, begint bij € 37.890.
7. Nissan Leaf

- Aantal verkocht: 55.724
- Bereik: 270 km
- Vanafprijs: € 36.090
Een middenklasse gezinsauto uit 2018 met vijf deuren en vijf zitplaatsen. Een compact uiterlijk verbergt zijn ruimtelijke interieur. Deze volledig elektrische Nissan heeft een 40 kWh batterij die in 7,5 uur is opgeladen. Dit voertuig van de Japanse fabrikant kan tot 270 km achter elkaar elektrisch rijden.
Het beschikt over de meest geavanceerde intelligente rijsystemen, waaronder e-Pedal, een krachtig pedaal dat zowel gas geeft als afremt, en ProPILOT, een assistent dat bepaalde taken zoals afstand houden en filerijden kan overnemen. Dit model met scherpe, aerodynamische lijnen en ‘zwevend dak’ kost minimaal € 36.090. Wereldwijd zijn er in 2020 55.724 exemplaren van verkocht.
8. Audi e-tron

- Aantal verkocht: 47.928
- Bereik: 400 km
- Vanafprijs: € 84.100
De eerste Audi die 100% elektrisch is. Met een rijbereik van 400 km en maximale snelheid van 200 km/uur biedt deze SUV van de Duitse fabrikant vele mogelijkheden. Het duurt meer dan 26 uur om de accu volledig op te laden, maar met een driefase laadsysteem kan dit in een half uur worden gedaan.
Het ontwerp is voor een Audi-gebruiker erg vertrouwd en het voertuig heeft een uitstekende botsproef-beoordeling. Standaard uitgerust met smartphone-app-integratie, ultramoderne technologische functies en rijhulpsystemen heeft dit model een vanafprijs van € 84.100. Extra’s zijn onder andere een elektrisch bedienbaar schuifdak en verwarmde stoelen. Vorig jaar zijn er 47.928 exemplaren van verkocht.
9. Baojun E-Series

- Aantal verkocht: 47.704
- Bereik: 250 km
- Vanafprijs: € 7.000
De Baojun E200 is een driedeurs- en tweezitsmodel dat met een 24kWh batterij een afstand van 250 km volledig elektrisch kan overbruggen. Dit met een maximale snelheid van 100 km/uur. Met zijn 2,49 meter lang en 11 opbergruimtes is deze 100% elektrische auto net kleiner dan een Smart ForTwo. De batterij heeft 7,5 uur nodig om volledig te worden opgeladen.
Het interactieve systeem geeft informatie over de stroomvoorziening en dichtstbijzijnde oplaad- en parkeerpunten. Een verbeterd airconditioningsysteem met een geluidsarme compressor en ventilator en ook een versnellingsbak die minimaal geluid produceert, zorgen samen voor een stil voertuig. Het Chinese SAIC heeft in 2020 47.704 exemplaren verkocht. Zijn prijs vanaf € 7.000 maakt het een populaire optie.
10. Great Wall ORA R1 / Black Cat

- Aantal verkocht: 46.796
- Bereik: 301 km
- Vanafprijs: € 8.000
Het Chinese Great Wall Motors richt zich met deze kleine en betaalbare stadsauto op het jonge publiek. Dit 100% elektrische model haalt maximaal 105 km/uur en legt tot 301 km af op een volle accu. Na bijna tien uur opladen is de accu weer vol.
Dit voertuig is eenvoudig uitgerust, met onder meer een elektrische parkeerrem, elektronische stabiliteitscontrole en een touchscreen om de airconditioning en het infotainmentsysteem te bedienen. Het interieur is simpel, maar biedt ondanks zijn kleine formaat voldoende been- en hoofdruimte. Al voor minder dan € 8.000 in China te verkrijgen. 46.796 exemplaren zijn er vorig jaar van verkocht.
11. GAC Aion S

- Aantal verkocht: 45.626
- Bereik: 510 km
- Vanafprijs: € 20.000
Dit model uit november 2018 is een compacte, zakelijke sedan geproduceerd door de Chinese fabrikant Aion. Het kan elektrisch een afstand van 510 km afleggen en haalt een maximale snelheid van 156 km/uur. De 49.4 kWh batterij heeft acht uur nodig om weer volledig opgeladen te zijn.
Met spraakintegratie om het navigatiesysteem, de elektrische ramen en de airconditioning te bedienen kent dit vijfzitsmodel vele gemakken. Zonnepanelen op het schuifdak zorgen voor de stroomvoorziening van het interieur. De goedkoopste variant kost in China ruim € 20.000. Van dit model zijn er in 2020 45.626 auto’s verkocht.
12. Volkswagen Passat PHEV

- Aantal verkocht: 44.515
- Elektrisch bereik: 59 km
- Vanafprijs: € 47.530
Een plug-in hybride, waarbij door een druk op de knop de benzinemotor wordt geactiveerd, zodra de accu na 59 km leeg is. Aan een oplaadpaal is de accu na zes uur weer vol, maar ook tijdens het rijden kan deze (deels) worden opgeladen. Deze auto kan een maximale snelheid van 225 km/uur bereiken.
Met een smartphone is dit semi-elektrische model te openen en te starten. Daarnaast kent het features als spraakopdracht-functies, vermoeidheidsherkenning en een draadloos oplaadsysteem voor smartphones. Vorig jaar zijn er 44.515 eenheden van verkocht, wat dit vijfzitsmodel van de Duitse fabrikant op een twaalfde plaats zet. Verkrijgbaar vanaf € 47.530.
13. BYD Qin Pro EV

- Aantal verkocht: 41.621
- Bereik: 421 km
- Vanafprijs: € 30.695
De volledige elektrische variant en tweede generatie van de Chinese BYD Qin, een sedan met vier deuren en vijf zitplaatsen. Uitgerust met een 53,1 kWh batterij heeft dit voertuig een rijbereik van 421 km. Zijn maximumsnelheid is 150 km/uur.
Deze compacte auto, gelanceerd in september 2018, eindigt in 2020 op de dertiende plaats met 41.621 verkochte exemplaren. In China is dit elektrische model verkrijgbaar voor omgerekend € 30.695.
14. Volkswagen e-Golf

- Aantal verkocht: 41.096
- Bereik: 230 km
- Vanafprijs: € 34.005
Een zowel vertrouwd als vernieuwend model van de Golf. Deze 100% elektrische auto, ook herkenbaar aan zijn blauwe designaccenten, kan tot 230 km rijden voordat de batterij weer moet worden opgeladen. Daar is 5,5 uur voor nodig.
Dit Duitse vijfzitsmodel beschikt over ledverlichting, een infotainmentsysteem en geavanceerde veiligheidsfeatures, zoals voetgangersherkenning en proactieve inzittendenbescherming. Met een standaarduitrusting kost dit elektrisch voertuig € 34.005. Extra features zijn bijvoorbeeld keyless entry of een panoramadak. Wereldwijd zijn er vorig jaar 41.096 exemplaren van verkocht.
15. SAIC MG e-ZS EV

- Aantal verkocht: 31.990
- Bereik: 273 km
- Vanafprijs: € 31.990
Een vijfdeurs SUV die 100% elektrisch is. Deze Chinese auto kan een topsnelheid van 140 km/uur bereiken. De accu is in 12,5 uur volledig opgeladen en laat de elektrische gezinsauto tot 273 km afleggen.
Deze crossover MG e-ZS is standaard uitgerust met een anti-blokkeer remsysteem, cruise control en verwarmde stoelen. Metallic lak is optioneel. Voor Europese klanten is de maximale veiligheidsscore tijdens een botsproef een pluspunt, maar het onderhoud en de restwaarde, vanwege het kleine MG-dealernetwerk in Europa, een minpunt. Voor een nieuwprijs vanaf € 31.990 zijn er vorig jaar wereldwijd 40.726 eenheden verkocht.
16. BMW 530e/Le

- Aantal verkocht: 40.515
- Elektrisch bereik: 66 km
- Vanafprijs: € 65.000
Op de zestiende plek staat een plug-inhybride van de BMW-5 serie. Een afstand van maximaal 66 km kan elektrisch worden gereden op een volle accu. De benzinemotor, met een topsnelheid van 235 km/uur, neemt het dan over. De accu heeft een laadtijd van 3,5 uur.
Er zijn vorig jaar 40.515 exemplaren verkocht van deze variant, herkenbaar aan zijn exterieurdesign met blauwe accenten. Het beschikt standaard over drie rijprogramma’s: Sport, Comfort en EcoPro, een bots-waarschuwingssysteem en elektrische parkeerrem. Als je meer betaalt dan de vanafprijs van € 65.000 kun je ook een schuif/kanteldak en verwarmde zitplaatsen krijgen.
17. Chery eQ

- Aantal verkocht: 38.215
- Bereik: 180 km
- Vanafprijs: € 8.500
Een volledig elektrische stadsauto van slechts 3,2 meter lang, met een elektrische handrem en intelligent energie-recyclesysteem. Deze driedeursauto met oranje-zwart interieur heeft vier zitplaatsen. In zeven uur is de batterij volledig opgeladen, waarmee vervolgens 180 km kan worden afgelegd.
Met dit model richt de Chinese fabrikant zich vooral op jonge autorijders. Een touchscreen op de middenconsole bestuurt een groot infotainmentsysteem. In China betaal je tussen de € 8.500 en € 10.000 voor dit model, dat sinds 2016 vooral esthetische aanpassingen heeft ondergaan. In 2020 zijn er 38.215 exemplaren van verkocht.
18. Kia e-Niro

- Aantal verkocht: 37.676
- Bereik: 455 km
- Vanafprijs: € 35.995
Verrassend ruim is deze 100% elektrische SUV van KIA, door een optimale benutting van de binnenruimte. Stijlvol en modern, deze auto kan tot 455 km op een volle 64 kWh batterij rijden. Hij is geschikt voor een driefase laadsysteem waardoor de totale oplaadtijd van tien uur tot drie keer toe kan worden ingekort.
Voor deze gezinsauto met vijf zitplaatsen, die eind 2018 op de markt kwam, betaal je minimaal € 35.995. Hiervoor krijg je de goedkopere variant met een 39,2 kWh batterij. De duurdere uitvoeringen hebben toevoegingen als led-koplampen, batterijverwarming en een schuif/kanteldak. Vorig jaar zijn er wereldwijd 37.676 van verkocht.
19. Mitsubishi Outlander PHEV

- Aantal verkocht: 34.861
- Elektrisch bereik: 45 km
- Vanafprijs: € 35.990
Ook dit voertuig is niet volledig elektrisch. Deze ruime plug-inhybride, waarvan de accu in 3,5 uur compleet is opgeladen, kan 45 km afleggen voordat de benzinetank het overneemt om voor een totale actieradius van ruim 600 km te zorgen.
Vorig jaar zijn er wereldwijd 34.861 van deze SUV’s verkocht. Dit vijfszitsmodel is verkrijgbaar vanaf € 35.990 en beschikt over een controlesysteem dat bochtenwerk verbetert, stabiliteit geeft en voorkomt dat wielen blokkeren. Deze derde generatie Outlander is populair in Europa en heeft een vertrouwd interieur, gericht op comfort.
20. Li Xiang One EREV

- Aantal verkocht: 33.186
- Elektrisch bereik: 180 km
- Vanafprijs: € 40.000
Deze semi-elektrische SUV is qua grootte vergelijkbaar met een Audi Q7 of een Range Rover en heeft zes of zeven zitplaatsen. Na zes uur opladen is de accu vol en kan dit model 180 km elektrisch rijden. Een brandstoftank van 45 liter wordt automatisch ingeschakeld wanneer de accu bijna leeg is.
De Chinese fabrikant Li Xiang lanceerde dit model in december 2019 en verkocht vorig jaar 33.186 exemplaren voor een vanafprijs van omgerekend ruim € 40.000. Het oogt sportief door een driespaaks stuurwiel, bruine leren bekleding en drie grote displays die het dashboard compleet bedekken.
Veelgestelde vragen
Hoe werkt een elektrische auto?
Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak, bijna geen bewegende onderdelen en geen brandstofmotor. Het heeft een elektromotor, die door elektrische energie wordt aangedreven. Dus zoals een benzineauto zijn energie uit benzine haalt, zo haalt een elektrisch model dit uit een batterij.
De elektromotor kan nauwkeurig worden aangestuurd door een inverter en bijbehorende software. Het kent geen vertraging, waardoor een elektrische auto in een paar seconden een hoge snelheid kan bereiken.
De batterij moet na gebruik weer worden opgeladen. Dit kan aan een eigen of openbare oplaadpaal en er zijn ook snellaadpalen voor als je de auto snel weer nodig hebt.
Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Thuis opladen is het goedkoopst. Voor een gemiddelde elektrische auto betaal je dan 4,5 eurocent per km. Bij een openbare laadpaal is dit gemiddeld acht eurocent per km en het duurst zijn de snellaadpalen waar je bijna 12 eurocent per km voor betaalt. Ter vergelijking, voor een redelijk zuinige benzineauto betaal je gemiddeld tien eurocent per km aan benzine.
Om thuis op te laden, moet je eerst investeren in een eigen laadpunt. Bij de ANWB kost dat tussen de € 2.000 en € 2.500, plus een maandbedrag van € 5,99. Deze kosten verdien je op de lange termijn terug door de voordeligere laadkosten.
Als je je auto via een stopcontact oplaadt, zijn de installatiekosten lager, maar duurt het opladen langer.
Wat kost een elektrische auto?
De kleinste modellen elektrische auto’s kosten rond de € 20.000 en de hogere klasse auto’s variëren sterk van € 60.000 tot € 215.000. Ze kosten vaak meer dan hun gelijken met een benzinemotor, vooral vanwege de dure accu.
Het is echter verstandig om ook te kijken naar andere zaken, zoals aanschaf- en wegenbelasting en reguliere onderhoudskosten. Die kunnen voor een elektrische auto veel lager zijn, waardoor het verschil in kosten op de lange termijn vermindert of verdwijnt.
Tegenwoordig zijn er ook tweedehands elektrische auto’s verkrijgbaar, vanaf € 7.500 voor de eenvoudigste modellen met een beperkte accucapaciteit en rijbereik.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
Dat hangt af van je auto en de laadpaal. Je elektrische auto volledig opladen aan een eigen of openbare laadpaal duurt gemiddeld zes tot tien uur. Dit doet men vooral ’s nachts of tijdens kantooruren.
De snelste, maar ook duurste optie is opladen aan een snellaadpaal. Die zorgt ervoor dat de accu na ongeveer een half uur voor 80 procent is opgeladen, waardoor je weer snel de weg op kan.
Via een stopcontact opladen duurt het veel langer. Na 12 uur laden kan je dan met een gemiddelde elektrische auto maximaal 150 km afleggen.
Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius?
De elektrische auto’s die op dit moment de meeste kilometers op een volle accu kunnen rijden, zijn de modellen van het Amerikaanse Tesla. De Tesla Model S Long Range Plus heeft met 652 km de grootste actieradius, gevolgd door de Model 3 Long Range met 580 km en de Model X Long Range Plus met 561 km. Dit danken zij aan een grote accu en gestroomlijnd uiterlijk.
Behalve deze Tesla modellen kunnen ook de elektrische Jaguar I-Pace en de Audi e-tron een lange afstand afleggen, respectievelijk 470 en 420 km.
Dit jaar worden de Volkswagen ID3, Skoda Envaq en Volkwagen ID4 als nieuwe modellen met een actieradius van meer dan 500 km op de markt gebracht.
Hoe lang gaat een elektrische auto mee?
Het belangrijkste en duurste onderdeel van een elektrische auto is de batterij. Hoe lang een elektrische auto meegaat, hangt dus sterk af van de levensduur van de batterij. De meeste elektrische modellen gebruiken een lithium-ion-accu met een lange levensduur, die niet binnen enkele jaren al vervangen hoeft te worden.
Uit onderzoek op Tesla modellen is gebleken dat de batterijen van elektrische auto’s een heel beperkte degradatie kennen. Na 250.000 km te hebben afgelegd, hadden bijna alle batterijen nog meer dan 90% van hun originele capaciteit. Volgens het Franse energie-instituut CEA kan de batterij van een elektrische auto tussen de 5 en 20 jaar meegaan.
Wat zijn de nadelen van een elektrische auto?
Elektrische auto’s leggen minder kilometers af op een volle batterij dan de gemiddelde brandstofauto op een volle tank. Opladen duurt daarnaast langer dan benzine tanken. Dit vergt planning, ook omdat oplaadpunten soms schaars zijn.
Op vakantie gaan met een elektrische auto betekent niet alleen goed plannen wat betreft oplaadpunten, het betekent ook dat je hoogstwaarschijnlijk geen aanhangwagen kan meenemen. Weinig modellen hebben namelijk een trekhaak.
Vaak is de aanschafprijs van een elektrisch model hoger. En je zal ook moeten wennen aan het rijden in een elektrische auto. Je kunt snel te hard rijden en wellicht heb je in het begin moeite om alle knopjes op tijd te vinden.