Soms is een vlucht niet heel comfortabel, maar bij de slechtste vliegtuigmaatschappijen ter wereld kan een vlucht wel heel lang duren. Het komt soms zelfs bij de beste maatschappijen voor, problemen met de vlucht. Het vliegtuig is vertraagd, er is een klein defect, de stoel zit niet lekker of er zijn niet genoeg toiletten aan boord.
Sommige vliegtuigmaatschappijen proberen overal op te besparen, en andere maatschappijen hebben nogal wat achterstallig onderhoud. Dan is een huilend kind aan boord bij een goede maatschappij ineens een stuk minder erg. Niemand wilt op elkaar gepakt zitten in te kleine stoeltjes, meer risico lopen dan onnodig of urenlang gestrand zijn op een vliegveld. En daarom is het belangrijk om de slechtste maatschappijen te vermijden, tenzij je natuurlijk voor de ervaring gaat. Dit zijn de top 10 slechtste vliegtuigmaatschappijen ter wereld.
Inhoudsopgave
1. Air Koryo

Op de eerste plaats staat het illustere Air Koryo. De nationale vliegtuigmaatschappij van Noord-Korea is er eentje waar niet veel mensen mee vliegen, maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Ze opereren slechts een paar vluchten per dag, voornamelijk richting China.
De maatschappij staat erom bekend dat ze een zeer geheimzinnig broodje ‘hamburger’ serveren, in oude Russische toestellen waarvan je niet zeker weet of ze nog wel moeten vliegen. Bovendien hebben de meeste toestellen van Air Koryo een verbod om in Europa en de Verenigde Staten te vliegen, vanwege de risico’s. De maatschappij wordt dan ook al jarenlang gezien als de slechtste vliegtuigmaatschappij ter wereld.
2. Bulgaria Air

Bulgaria Air is een relatief nieuwe vliegtuigmaatschappij die pas sinds 2002 bestaat. Maar waar andere nieuwe maatschappijen goed presteren, wist Bulgaria Air er een potje van te maken. De stewardessen zijn niet vriendelijk, de vliegtuigen vertrekken regelmatig niet op tijd en de rijen bij de check-in zijn lang.
Maar Bulgaria Air wordt ook gezien als een vliegtuigmaatschappij die niet heel veilig is. Al diverse keren zijn vliegtuigen doorgeschoten op de landingsbaan. Ze mogen ook niet naar de Verenigde Staten vliegen omdat ze niet genoeg veiligheidsmiddelen aan boord hebben.
3. Pegasus Airlines

De Turkse low budgetmaatschappij Pegasus Airlines staat op de derde plaats. De op een na grootste maatschappij van Turkije trekt klanten aan door zeer lage prijzen te hanteren, maar goedkoop blijkt vaak duurkoop. Je krijgt dan ook een vliegtuig en stoel waar niks bij zit. Geen eten, geen entertainment en al zeker geen uitgebreide service.
Daarnaast heeft Pegasus Airlines recentelijk een paar ongelukken en crashes gehad, waardoor de rating van de maatschappij drastisch omlaag gegaan is. Je kunt goedkoop vliegen met Pegasus Airlines, maar verwacht dan ook helemaal niets.
4. Nepal Airlines

Vanuit Kathmandu opereert Nepal Airlines met slechts 7 vliegtuigen. De kleine maatschappij vliegt voornamelijk veel binnenlandse vluchten naar kleinere, afgelegen bestemmingen die voor de grote vliegtuigmaatschappijen niet rendabel zijn.
Veel klanten klagen over de kwaliteit van de vliegtuigen. Aan boord krijg je te maken met oncomfortabele stoelen, geen entertainment en een zeer trage service van stewardessen die waarschijnlijk liever ergens anders zijn. Ook hoef je niet te verwachten dat je op tijd op je bestemming aankomt, want de maatschappij krijgt het voor elkaar om met 65% van de vluchten te laat te arriveren.
5. Spirit Airlines

De nummer vijf in deze lijst komt uit de Verenigde Staten, waar de meeste vliegtuigmaatschappijen behoren tot de beste ter wereld. Maar Spirit Airlines is hier de uitzondering op de regel.
De maatschappij biedt goedkope vluchten aan, maar je moet letterlijk niets verwachten. Je moet bij de check-in en aan boord alsnog voor alles betalen, en ze staan erom bekend om geen geld terug te geven. Maar ook de stoelen kunnen niet naar achter, en passagiers hebben nauwelijks beenruimte.
6. SmartWings

In 2008 begon SmartWings vanuit Praag te opereren in Europa met de hoop een serieuze concurrent te worden voor andere budgetmaatschappijen. Ze bieden vluchten aan voor zeer lage prijzen, maar staan erom bekend om veel voor extra’s in rekening te brengen en vluchten last-minute te cancellen.
De vliegtuigmaatschappij ontvangt veel klachten over vieze cabines en onvriendelijk personeel. De rijen bij de check-in zijn bij SmartWings ook vaak heel lang vanwege tekort aan personeel.
7. Lion Air

Lion Air is een van de grootste budgetmaatschappijen van Azië. Maar ondanks dat miljoenen mensen jaarlijks met Lion Air vliegen, heeft de vliegtuigmaatschappij een slechte reputatie.
De maatschappij staat erom bekend vaak te laat te vertrekken. Regelmatig worden vliegtuigen aan de grond gehouden omdat ze kapot zijn, en het personeel neemt het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften. Veel plezier zul je aan een vlucht met Lion Air niet beleven, maar het is wel goedkoop.
8. China Eastern Airlines

Aziatische maatschappijen zijn over het algemeen heel erg goed, maar er zitten er een paar tussen die de kantjes er vanaf lopen. China Eastern Airlines is een maatschappij die je niet moet nemen als je op tijd wilt arriveren.
De Chinese maatschappij staat er bekend om dat ze te laat vertrekken en arriveren. Met 50.000 vluchten per maand en 47% van de vluchten die vertraagd zijn, komen veel mensen niet op tijd aan. Tel daar het slechte aanbod aan boord bij op, en je snapt wel dat je deze maatschappij beter kunt vermijden.
9. RyanAir

RyanAir heeft er eigenhandig voor gezorgd dat goedkoop vliegen nog goedkoper werd. De maatschappij is geen budgetmaatschappij, maar een ultra-budgetmaatschappij. Ze stunten met lage prijzen, maar daar krijg je ook niets voor terug.
Veel mensen hebben slechte ervaringen met RyanAir. Er is te weinig beenruimte aan boord, en je moet voor letterlijk alles bijbetalen. Maar dan vlieg je wel voor twee tientjes door heel Europa, het is dus een afweging die je moet maken.
10. Pakistan International Airlines

De nationale vliegtuigmaatschappij van Pakistan is er eentje die je niet snel zult nemen. De maatschappij voert maar 3000 vluchten per maand uit, maar behoort tot de slechtste vliegtuigmaatschappijen ter wereld.
Je zou denken dat met 3000 vluchten per maand, het niet lastig is om alle vluchten op tijd te laten vertrekken. Maar niets is minder waar, en de maatschappij laat maar 37.5% van zijn vluchten op tijd vertrekken. Daarbovenop zijn er vaak problemen bij de check-in, waardoor het allemaal wel heel lang gaat duren voordat je vertrekt.