×

Top 10 populairste soorten diëten van dit moment

In Nederland heeft meer dan de helft van de bevolking overgewicht of obesitas. Deze zorgwekkende cijfers stijgen jaar op jaar. Jaarlijks zijn er dan ook miljoenen mensen die een afslankpoging ondernemen. Waar sommige mensen hun streefgewicht weten te bereiken, gooit het grootste deel vroegtijdig de handdoek in de ring.

Om succesvol je streefgewicht te behalen is het goed een dieet te kiezen wat de hongergevoelens weet te onderdrukken. Door de wirwar van diëten is het lastig om de juiste keuze te maken. Om deze reden zetten wij de beste 10 diëten van dit moment voor je op een rijtje.

1. Intermittent fasting

Intermittent fasting is de meest populaire afslankmethode. Het grappige is dat het eigenlijk geen echt dieet is. Het schrijft namelijk alleen maar voor wanneer je mag eten en niet wat je mag eten. Je wisselt perioden af waarin je niets mag eten met perioden waarin je mag eten. De vastenperioden moeten minimaal 12 aaneengesloten uren zijn. Na 12 uur zijn je glycogeenvoorraden (glucosevoorraden) uitgeput. Het lichaam wordt dan gedwongen om lichaamsvet te gaan verbranden.

Er zijn allerlei schema’s die je kunt volgen. Een populaire is het 8 uur dieet. Hierbij eet je gedurende 16 uur niets waarna je een venster van 8 uur hebt waar binnen je mag eten. Je eet dan bijvoorbeeld na 20 uur niets meer waarna je de volgende dag om 12 uur je brunch hebt.

Een voordeel is dat je gewoon mee kunt eten met de lunch op het werk of het avondeten met het gezin. Je slaat eigenlijk alleen maar je ontbijt over en je eet geen snacks meer na 20 uur. Een voordeel is dat dieet je geen geld kost (het kost je minder). Een ander voordeel is dat het lichaam door het vasten meer testosteron gaat aanmaken. Hierdoor komt de vetverbranding in een hogere versnelling. Voor sporters betekend dit dat ze makkelijker sterker kunnen worden en aan spiermassa kunnen winnen.

2. Weight Watchers

Weight Watchers is groot en bekend dankzij de marketing van dit grote Amerikaanse bedrijf en Oprah Winfrey die het in haar shows promootte. Het idee bij Weight Watchers is dat je afvalt door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten. Je kunt ondersteuning bij het afvallen vinden door groepsbijeenkomsten bij te wonen. Hier kan je je ervaringen delen en elkaar steunen. Een andere optie is een online community waarbij je online ondersteuning krijgt.

Alles wat je eet heeft een bepaald aantal punten en je mag een bepaald aantal punten per dag eten. Hierdoor zijn er geen restricties in wat je wel en niet mag eten. Wil je iets ongezonds dan mag je die dag niet veel meer eten. Een nadeel is dat er weinig rekening gehouden wordt met het effect van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten op de bloedsuikerspiegel.

3. Koolhydraatarme dieet

Het koolhydraatarme dieet is een dieet waarbij een deel van de koolhydraten wordt vervangen voor vetten. Het doel hiervan is het omlaag brengen van de bloedsuikerspiegel. Bij een lagere – en stabielere – bloedsuikerspiegel hoeft het lichaam minder insuline aan te maken. Insuline is nodig om glucose uit het bloed op te kunnen nemen maar dit hormoon is ook verantwoordelijk voor vet opslag. Als de insuline laag blijft kan je vet gaan verbranden.

Bij het koolhydraatarme dieet zal je ook iets meer eiwitten gaan eten. Vetten en eiwitten zorgen voor een veel beter gevoel van verzadiging dan koolhydraten waardoor je minder snel honger zult hebben. Veel mensen geven aan dat ze een koolhydraatarme dieet makkelijk vol kunnen houden. Tevens verbeteren allerlei gezondheidsmarkers zoals het cholesterol en de bloeddruk.

4. Ketogeen dieet

Bij het ketogeen dieet ga je heel veel (gezonde) vetten eten. Je calorieën haal je voor 80% uit vetten, voor 15% uit eiwitten en voor 5% uit koolhydraten. Doordat je vrijwel geen koolhydraten meer eet raakt het lichaam in ketose. Dit is de toestand waarin je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken in plaats van glucose.

Hierdoor wordt het lichaam veel efficiënter in het verbranden van vetten en kan je makkelijker lichaamsvet gaan verbranden. Omdat vet voedsel voor een goed gevoel van verzadiging zorgt wordt het hongergevoel goed onderdrukt en is deze dieetvorm goed vol te houden.

5. Cambridge dieet

Het Cambridge dieet doe je onder begeleiding van een consultant. Je koopt bij deze consultant shakes, eiwitrepen en smoothies die je maaltijden vormen. Met het Cambridge dieet kan je in korte tijd veel gewicht verliezen. Door de grote beperking in calorieën en koolhydraten mag dit dieet tot de crash diëten gerekend worden.

Een nadeel van het Cambridge dieet is dat de stofwisseling trager wordt (door de grote caloriebeperking). Hierdoor ligt het risico van het jojo-effect op de loer.

6. Alizonne dieet

Het Alizonne dieet is een eiwitdieet waarbij ondersteuning gezocht wordt in aanvullende behandelingen. Dit zijn behandelingen zoals bindweefselmassage en ultrazone therapie. Het dieet is ontwikkeld door Claudia van der Lugt en je kunt in één van haar privéklinieken dit dieet met aanvullende behandelingen volgen.

Het voordeel van dit dieet is dat het wordt afgesteld aan je persoonlijke behoeften. Een nadeel is dat dit dieet niet voor iedereen is weggelegd. Een behandelplan neemt 20 weken in beslag en de kosten lopen al snel op tot duizenden euro’s.

7. Pioppi dieet

Dit dieet is vernoemd naar een klein dorpje aan de Italiaanse kust. In dit dorpje leven bovengemiddeld veel 100-plussers en heeft men zelden diabetes of hartziekten. Dit dieet is gebaseerd op de leefstijl van deze gezonde bejaarden. Het dieet kenmerkt zich door veel groenten, vis, noten en olijfolie.

Voor toegevoegde suikers is binnen dit dieet geen plaatst. Pasta en brood zijn in kleine hoeveelheden wel toegestaan. Het Pioppi dieet is koolhydraatarm en rijk aan gezonde vetzuren.

8. Paleo dieet

Het paleo dieet wordt ook wel het oerdieet genoemd. Het is gebaseerd wat de oermens at voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden, zo’n 10.000 jaar geleden. Belangrijkste kenmerken van dit dieet is dat het gebaseerd is op onbewerkt voedsel, vrij van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Bepaalde voedingsmiddelen zijn bij dit dieet niet toegestaan. Niet toegestaan zijn zuivel, granen en peulvruchten.

Het paleo dieet onderdrukt de hongergevoelens doordat er een natuurlijke verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten ontstaat. Dit dieet is minder geschikt voor vegetariërs en veganisten omdat er veel wordt geleund op vlees en vis, terwijl granen en peulvruchten niet toegestaan zijn.

9. Ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet werd voorgeschreven aan patiënten die in korte tijd moesten afvallen om geopereerd te kunnen worden. Het is een crash dieet waarmee je in korte tijd veel kunt afvallen. Het dieet is caloriearm. Dit dieet is geschikt voor mensen die in korte tijd wat kilo’s kwijt willen.

Om in dat leuke jurkje te passen voor een speciale gelegenheid bijvoorbeeld. Door de grote beperking in calorieën krijg je minder voedingsstoffen binnen. Hierdoor is het ongezond om dit dieet langer dan 2 weken te volgen.

10. Eiwitdieet

Bij het eiwitdieet wordt een deel van de koolhydraten die je normaal zou eten vervangen voor eiwitten. Dit dieet is zo effectief om een paar redenen. Op de eerste plaats zorgt eiwitrijke voeding voor een goed gevoel van verzadiging. Hierdoor heb je eerder een voldaan gevoel. Omdat het verteren van eiwitten trager gaat heb je langer een vol gevoel. Hierdoor zal je minder snel tussendoortjes of snacks tussen de maaltijden gaan eten.

Het verteren van eiwitrijk voedsel kost het lichaam 30% meer energie dan het verteren van koolhydraten. Hierdoor gaat de stofwisseling omhoog en wordt het makkelijker om de negatieve energiebalans te bereiken die nodig is om af te vallen.

Wat vond je van dit artikel?

Top 10 Leukste Bezienswaardigheden Van Maastricht

Top 10 landen met de grootste piemels