×

Top 30 Beste Sporten Voor Je Lichaam

Calorieën verbranden en je spieren trainen kun je het beste doen met de meest gezondste sporten. Bij iedere sport gebruik je andere spieren, en ook de intensiteit varieert enorm.

Waarbij de meeste mensen bij sporten direct aan fitness denken, bestaan er toch talloze andere sporten die veel gezonder voor je zijn. Combineer dit met een gezond dieet, en je kunt je wel voorstellen dat je gezondheid er flink op vooruit gaat.

De meest gezonde sport is touwtjespringen. Je traint met deze sport je volledige lichaam. Het is enorm zwaar en daarom een goede workout. Met touwtjespringen verbrand je tot wel 850 calorieën per uur.

Sommige gezonde sporten kun je gewoon thuis beoefenen, voor andere moet je op de straat zijn, maar veel gezonde sporten vereisen een geschikte omgeving. Als je zo efficiënt mogelijk wilt sporten, lees dan snel verder. Dit zijn de top 30 meest gezondste sporten voor je lichaam.

1. Touwtjespringen

Bovenaan de lijst staat misschien een wat aparte sport, maar touwtjespringen is de gezondste sport die je kunt beoefenen. Bij touwtjespringen gebruik je jouw hele lichaam. Het is dan ook een zware sport om vol te houden, maar als je het eenmaal onder de knie hebt dan verbrand je maar liefst 850 calorieën per uur touwtjespringen. 

Je bouwt concentratievermogen op, leert balanceren, en je traint je benen, armen en core. Bijkomend voordeel is dat je dit gewoon thuis kunt doen, en alleen een touw nodig hebt. Een half uurtje touwtjespringen is dus een zeer gezonde en effectieve workout. 

2. Hardlopen

Hardlopen is niet de favoriete sport van iedereen, maar het is wel zeer gezond en uiterst effectief. Iedereen kan beginnen met hardlopen, en na een paar maanden al fantastische resultaten boeken. Een goede hardloper heeft zijn lichaam onder controle. Dit alles in een combinatie van uithoudingsvermogen en een gezonde drive. 

Begin klein, en bouw het hardlopen op. Voor je het weet loop je meer dan 12 kilometer per uur. Daarnaast kun je ook nog eens de mooie natuur en omgeving verkennen, terwijl je kosten voor de sportschool bespaard.

3. Taekwondo

Taekwondo, de Koreaanse vechtsport is zeer intensief. Sporters die aan taekwondo doen zijn in een constante staat van beweging. Ze anticiperen op de tegenstander, blokkeren, en gaan zelf in de aanval. De sport bestaat niet alleen maar uit korte gevechten, maar ook om kracht en uithoudingsvermogen.

Je kunt Taekwondo beoefenen zonder zelf in de ring te vechten. Er zijn genoeg clubs waar je kunt trainen en sparren met andere leden. Het voordeel daarvan is dat je ook nog eens 750 calorieën per uur verbrand. 

4. Zwemmen

Actief zwemmen zorgt ervoor dat je wel 700 calorieën per uur verbrand. Je gebruikt geen gewichten of andere hulpmiddelen, alleen je lichaam. Het water zorgt voor een natuurlijke weerstand, en dankzij de aangename temperaturen in het zwembad voelt het niet zo intensief als andere sporten. 

Maar door de weerstand, en het feit dat je constant met je hele lichaam kracht aan het zetten bent, is zwemmen toch één van de gezondste sporten die er is. Oefen met verschillende slagen, en blijf constant doorzwemmen met af en toe een kleine pauze voor het beste resultaat.

5. Basketbal

Net als bij tennis ben je met basketbal ook constant in beweging. Basketballen bestaat voornamelijk uit korte, explosieve sprints van de ene kant van het court naar de andere. Voeg daarbij toe dat je ook moet springen en blokkeren, en je krijgt een zeer gezonde sport. 

De meeste basketballers trainen dan ook niet alleen op techniek, maar ook uithoudingsvermogen en explosiviteit. Je bent constant met je hele lichaam in beweging. Bovendien is basketbal ook nog eens een hartstikke leuke teamsport om te spelen.

6. Tennis

Tennis is een prima combinatie sport waarbij je aan het rennen bent, en tegelijkertijd je bovenlichaam traint. Voor een uurtje tennissen heb je een hele goede conditie nodig, en voldoende kracht in je armen en bovenlichaam. 

Tennis is zeer gezond omdat je constant in beweging bent, en kracht afwisselt met korte sprints. Houd je van tennissen, ga dan een paar keer per week naar de tennisbaan. Het is een effectieve sport die ook nog eens heel leuk is om te beoefenen. 

7. Skaten

Schaatsen kunnen we niet heel het jaar lang doen, maar skaten is een prima alternatief daarvoor. Kies ervoor om een lange afstand te skaten, en je bent al heel gezond bezig.

Bij skaten gebruik je een groot deel van je lichaam, waardoor je met een uurtje zo een 550 calorieën aan het verbranden bent. Bovendien leer je goed te balanceren, en kun je jouw skills ook gebruiken wanneer het koud genoeg is om te schaatsen. Zorg er wel voor dat je de juiste beschermingsmiddelen draagt.

8. Hiken

Hiken langs mooie bospaden en door de heuvels heen is prachtig. Op het eerste gezicht lijkt hiken nou niet echt heel erg zwaar. Maar net zoals bij veel gezonde sporten gaat het bij hiken niet om de intensiteit maar om de lengte. 

Een goede hike is meer dan 15 kilometer lang op een divers landschap. Je bent dan ook al snel meer dan 3 uur aan het hiken. En juist daardoor wordt hiken gezien als een zeer gezonde sport. Je traint je uithoudingsvermogen en benen. Tegelijkertijd kun je genieten van de mooie omgevingen.

9. Squash

Houd je wel van een balletje slaan en wil je dit indoor doen? Dan is squash een goede en gezonde sport. Squashen gaat snel, je bent hierdoor constant in beweging. Het grootste gedeelte van de tijd sta je bij squashen dan ook niet stil. Goede squashers weten behendigheid met kracht te combineren, en daarnaast is de hand-oog coördinatie van belang.

Je kunt bij de meeste squashbanen een baan voor een uur huren. Mocht je echt willen trainen, kies dan voor squashen in clubverband. Je kunt erop rekenen dat je met een uurtje squashen al snel 511 calorieën verbrand.

10. Roeien

Op de tiende plaats staat roeien. Je kunt natuurlijk roeien in teamverband op het water, maar ook gewoon op de roeimachine in de sportschool. Roeien is een effectieve sport, je hebt hier niet alleen maar kracht voor nodig, maar ook een groot uithoudingsvermogen. Het gaat om de houding en de teamspirit.

Bij roeien gebruik je een groot deel van je lichaam. Ook is het goed voor de coördinatie, want roeien doe je samen met anderen waardoor je ervoor moet zorgen dat je op hetzelfde tempo de handelingen uitvoert. Met roeien verbrand je ongeveer 500 calorieën per uur, op een gewoon tempo.

11. Bergbeklimmen

Bergbeklimmen is een behoorlijk avontuurlijke manier om je lichaam te trainen. Omdat je tijdens deze activiteit letterlijk elke spier nodig hebt om steeds een stukje hoger te kunnen komen verband je flink wat calorieën. Bergbeklimmen kan ook bijdragen aan een hogere flexibiliteit van je lichaam en zorgt voor een verbeterde coördinatie.

Om te voorkomen dat je valt, zullen vooral je buikspieren zich tijdens het klimmen aanspannen, zodat je in balans blijft. Aangezien Nederland een overwegend vlak land is, kun je hetzelfde sportieve effect van bergbeklimmen bereiken door gebruik te maken van een indoor klimwand.

12. Langlaufen

Deze manier van voortbewegen op ski’s bestond waarschijnlijk al talloze jaren voordat mensen het ook aandurfden om in volle vaart met hun ski’s de berg af te roetsjen. Bij langlaufen beweeg je je glijdend en lopend op de lange latten van je ski’s voort.

Daarbij word je ondersteund door 2 stokken. In principe kan deze sport door iedereen worden beoefend die over enige wandelconditie beschikt. Is langlaufen helemaal nieuw voor je, dan raadt men je aan om wel eerst een paar langlauflessen bij de plaatselijke skischool te volgen, zodat je de technieken om jezelf soepel op ski’s voort te kunnen bewegen goed onder de knie krijgt.

13. Fietsen

Veel Nederlanders doen dit eigenlijk al regelmatig. Ongeacht of je nu op de fiets tussen je huis en je school of werkplek pendelt of je je stalen ros gebruikt om een paar boodschappen te doen, op het moment dat je op de pedalen staat krijgt je immuunsysteem een positieve oppepper.

Dat geldt eens temeer als je minstens 5 dagen per week 30 minuten of langer fietst. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dat soort actieve fietsers jaarlijks 50 procent minder ziektedagen opnemen dan iemand die zelden of nooit fietst. Is het je doel om tijdens het fietsen veel calorieën kwijt te raken? Focus je dan op vooral wielrenactiviteiten.

14. Moderne vijfkamp

Sporters die meedoen aan een moderne vijfkamp, moeten van flink wat markten thuis zijn om de 5 verschillende onderdelen van deze competitie aan te kunnen. Een complete wedstrijd bestaat namelijk achtereenvolgens uit schermen, zwemmen, paardrijden, hardlopen en pistoolschieten. Kortom, je kunt er zeker van zijn dat al je spieren tijdens het uitvoeren van deze sportieve activiteiten aangesproken zullen worden.

De sport, die overigens ooit speciaal voor de Olympische Spelen werd bedacht, vergt ook een zo optimaal mogelijke lichaamscoördinatie. Met name bij het hardlopen en het pistoolschieten, aangezien deze 2 activiteiten tijdens de vijfkamp tegelijkertijd moeten worden uitgevoerd.

15. Boksen

Wie regelmatig bokst trakteert z’n lichaam op een full body workout. Je traint er namelijk zowel je boven als je onderlichaam mee. In wezen is boksen een vorm van HIIT (High Intensity Interval Training), omdat momenten van erg intensief bewegen met rustpauzes worden afgewisseld. Dat betekent dus ook meteen dat je uithoudingsvermogen een flinke boost krijgt.

Dit effect wordt nog eens verder versterkt omdat de meeste bokstrainingen niet alleen maar uit het oefenen van de boksbewegingen bestaan, maar onder meer ook het uitvoeren van squats, burpees en push-ups omvatten.

16. Gymnastiek

Een groot voordeel van het beoefenen van gymnastiek, is dat je lichaam er zowel sterker als flexibeler van wordt. Het bevordert ook je lichaamshouding in het dagelijkse leven, zodat je in wezen continue profiteert van je regelmatig terugkerende sportieve activiteiten.

Omdat je tijdens tal van gymnastiekoefeningen goed de balans van je lichaam in de gaten moet houden, bevordert deze sport ook je concentratievermogen. Het is dus ook nog eens goed voor je brein. Uit onderzoek is gebleken, dat kinderen die op gymnastiek zitten vaker in staat zijn om fantasierijk te spelen dan kinderen die deze tak van sport niet beoefenen.

17. Golf

Op het eerste gezicht lijkt golf weliswaar een vrij trage sport, die amper een positieve bijdrage aan een gezonde levensstijl kan leveren, maar het tegendeel is waar. Zeker voor niet al te jonge mannen en vrouwen is golf een perfecte manier om te voorkomen dat de spierkracht van hun lichaam te snel afneemt.

Daarnaast draagt deze tak van sport in positieve zin bij aan het evenwicht van een golfer en wordt zijn of haar bloedsomloop gestimuleerd. In algemene zin kun je stellen dat golfen tal van kwalen, die vaak vanwege ouderdom ontstaan, onderdrukt of zelfs als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.

18. Volleybal

Door te volleyballen profiteer je van een aantal verschillende gezondheidsvoordelen. Zo versnelt het je stofwisseling en verbetert het je humeur. Daarnaast word je een stuk behendiger en neemt je coördinatie toe. Natuurlijk verbrand je tijdens het beoefenen van deze sport ook een aangenaam aantal calorieën.

Gewoon gezellig met vrienden of familieleden een half uurtje (beach)volleyballen levert tussen de 90 en 133 aan verbrande calorieën op. Beoefen je deze sport (semi-)professioneel, dan kan dat aantal zelfs oplopen tot 178 calorieën.

19. Yoga

Als je denkt dat yoga niets anders is dan in kleermakerszit op een matje zitten, dan heb je het goed mis. Met het oog op de soms best wel ingewikkelde oefeningen tijdens yogasessies, levert deze vorm van lichaamsbeweging je meer op dan alleen maar een opgeruimde geest. Yoga is weliswaar niet een sport waar je veel calorieën bij verbrandt, maar het kan er wel voor zorgen dat je je spierkracht verbetert.

Tijdens het uitvoeren van de verschillende bewegingen worden er regelmatig spieren aangesproken, die je in het dagelijkse leven waarschijnlijk amper gebruikt. Naast het feit dat yoga je leniger maakt, levert het je ook een betere bloedsomloop en stofwisseling op.

20. Pilates

Dit is een manier van fitnessen, die vernoemd is naar de uitvinder ervan: Joseph Pilates. In eerste instantie was de methode alleen maar bedoeld als revalidatiemethode voor oorlogsveteranen uit de Eerste Wereldoorlog, maar inmiddels wordt het concept wereldwijd in tal van sportscholen uitgevoerd.

De focus tijdens deze manier van sportbedrijven ligt vooral op de spieren, die ervoor moeten zorgen dat de sporter een betere houding aanneemt, waarbij de wervelkolom optimaal wordt ondersteund.

Tijdens het uitvoeren van de verschillende Pilates-oefeningen moet ook nauwkeurig op de ademhaling worden gelet, zodat spieren optimaal samen kunnen trekken. Daarnaast zijn vloeiende bewegingen bij deze manier van fitnessen een must voor het beste eindresultaat.

21. Gewichtheffen

Volgens experts is gewichtheffen een betere manier om af te slanken dan het doen van allerlei cardio-oefeningen. Cardio verbrandt weliswaar in korte tijd een hoop calorieën, maar tijdens de rest van de dag gebeurt er op dat vlak vrij weinig.

Wie in plaats van cardio voor gewichtheffen kiest, profiteert van een aanmerkelijk langere verbrandingsperiode na afloop van de inspanning. Omdat je ook meteen spiermassa met het gewichtheffen opbouwt voorkom je tevens dat je lichaam je spiermassa als calorieënbron aanspreekt en je lichaam daardoor juist steeds minder krachtig zou worden.

22. Trampolinespringen

Trampolinespringen is een prima alternatief voor mensen die joggen niet leuk vinden, maar toch van hetzelfde effect willen profiteren. Volgens een onderzoek van NASA kan regelmatig trampolinespringen zelfs tot 68 procent effectiever zijn dan hardlopen. Lang hoeft zo’n trampolinesessie overigens niet te duren.

Doorgaans is 20 minuten bouncen genoeg om een complete hardloopsessie te kunnen evenaren. Bekijk hier een lijst met de beste trampoline oefeningen. De betere sportscholen bieden je de mogelijkheid om regelmatig in groepsverband aan trampolinespringen te doen, maar je kunt natuurlijk ook zelf een mini-trampoline aanschaffen, zodat je thuis zelfstandig en in je eigen tempo kunt gaan trainen.

23. Boot camp training

Deze manier van sporten vertoont grote overeenkomsten met fitness- en sporttrainingen, zoals professionele militairen die regelmatig moeten ondergaan. Kortom, je moet al over een redelijk tot zeer goede conditie beschikken om niet volledig uitgeput de eindstreep van dit soort trainingssessies te kunnen halen.

Tijdens boot camp trainingen wordt puur en alleen van de kracht van je eigen lichaam gebruik gemaakt. Je voert oefeningen, zoals squats, push-ups en burpees uit, die worden afgewisseld met stukken hardlopen en het spelen van competitieve spellen met anderen die ook de training volgen.

24. Badminton

Badminton wordt al minstens 2 eeuwen gespeeld en kent z’n oorsprong waarschijnlijk in Brits-Indië. Omdat er, in tegenstelling tot tennis, niet met een bal, maar met een lichte shuttle wordt gespeeld, vinden trainingen en wedstrijden vrijwel altijd in een sporthal plaats, zodat de wind geen roet in het eten kan gooien.

Door badminton te spelen wordt de stofwisseling in je lichaam verhoogd. Omdat je tijdens een match van top tot teen behoorlijk gaat transpireren zorgt dat niet alleen voor calorieverbranding, maar ook voor de afvoer van gifstoffen uit je lichaam.

25. Bowlen/Jeu de boule

Bowlen of een potje jeu de boule is niet bepaald een methode om flink wat calorieën kwijt te raken. Toch kan deze activiteit een positieve bijdrage aan je gezondheid opleveren. Dat effect treedt zeker op als je er een bepaalde vorm van regelmaat aan koppelt (bijvoorbeeld een wekelijks bowlavondje met vrienden of familie) en je serieus werkt aan het optimaliseren van je technieken.

Je kunt op deze manier namelijk je coördinatievermogen verbeteren. Daarnaast word je leniger en ontwikkel je enigszins de spierkracht in je handen en armen. Ook niet onbelangrijk: deze sportieve activiteit vindt altijd in groepsverband plaats, zodat het sociale karakter ervan ook een gunstig effect op je humeur heeft.

26. Dansen

Of je nu de salsa, de chachacha, de samba of een andere dans uitkiest om ritmisch te bewegen, in alle gevallen levert het je een prima cardio-workout op. Met andere woorden: regelmatig dansen kan je helpen bij het afvallen. Het verhoogt ook nog eens je bloeddruk en activeert endorfine in je hersens, waardoor je je happy gaat voelen.

Dansen is ook een prima manier om je spieren te verstevigen en je botten te versterken. Daarnaast verbetert het je persoonlijke coördinatie. Kortom een breed scala aan gezondheidsvoordelen, die er zonder twijfel aan bij zullen dragen dat je graag regelmatig op de dansvloer terug wilt keren.

27. Boogschieten

Je zou het misschien niet verwachten, maar als je ervoor kiest om te gaan boogschieten, dan gebruik je op dat moment je hele lichaam. Je bovenlichaam moet kracht zetten voor het goed vasthouden van de boog en het aanspannen van de pees, terwijl je onderlichaam ervoor dient te zorgen dat je letterlijk met beide benen stevig op de grond staat.

Voor wat betreft je spieren vindt de meeste belasting in je rug, schouders, buik en armen plaats. Natuurlijk speelt je lichaamscoördinatie bij boogschieten ook een heel belangrijke rol. Zonder een goede coördinatie en de mogelijkheid om je evenwicht te bewaren zal het je namelijk nooit lukken om ook echt in de roos te schieten.

28. Zumba

Dit is een fitnessmethode die door de Colombiaanse danser en choreograaf Alberto Perez is ontwikkeld. Hij liet zich daarbij inspireren op Latijns-Amerikaanse dansvormen, zoals de salsa, de merengue en de cumbia. De term ‘zumba’ staat voor ‘snel bewegen en lol hebben’. In principe zou je zumba als de Zuid-Amerikaanse versie van fitness kunnen beschouwen.

Tijdens een sessie komt je lichaam flink in beweging, zodat er een heleboel calorieën verbranden en je lichaam gifstoffen kwijtraakt. De opzwepende tropische klanken, die met deze vorm van sporten gepaard gaan, zorgen er ook meteen voor dat eventuele depressieve klachten snel verdwijnen.

29. Voetbal

Voetbal heeft tal van raakvlakken met sportieve activiteiten die je gezondheid positief kunnen beïnvloeden. Sowieso is een stevige pot voetbal een complete workout voor je body. En omdat intensieve inspanningsmomenten en rustpauzes elkaar tijdens een match afwisselen, zou je het ook met HIIT (High Intensity Interval Training) kunnen associëren.

Tenslotte komt er ook een dosis persoonlijke coördinatie en tactisch inzicht aan te pas om je tegenstanders de loef af te kunnen steken. Kortom, voetballen is niet alleen goed voor lijf en leden, maar ook prima voor de ontwikkeling van je brein.

30. Worstelen

Deze tak van sport wordt wereldwijd al vele duizenden jaren lang beoefend. Het principe ervan is eenvoudig: probeer je tegenstander zonder hulpmiddelen te verslaan door z’n beide schouders tegelijkertijd de grond te laten raken. Omdat worstelen flink wat inspanning van je lichaam vergt, verbrand je tijdens de wedstrijd behoorlijk wat calorieën.

Daarnaast verbetert het je grove en fijne motoriek en verhoogt het je concentratievermogen. Eerlijk is eerlijk… Dit is niet een sport voor zachtaardige sneeuwvlokjes. Het kan er soms behoorlijk pittig aan toegaan. Desondanks is het absoluut een erg gezonde manier van sporten.

Top 10 Beste Scandinavische Series

Top 10 Meest Populaire Soorten Frisdrank