Top 10 Lekkerste Groenten Die Je Rauw Kunt Eten

Het koken van groenten is meestal een goed idee. De warmte breekt namelijk de celwanden af, waardoor antioxidanten vrijkomen. Het verhitten van kruisbloemige groenten (die onderdeel zijn van de Brassicae familie) vernietigt daarentegen in feite hun unieke anticarcinogene potentieel. Dat komt omdat kruisbloemigen, in tegenstelling tot andere soorten groenten, veel glucosinolaat bevatten.

Dat is een plantaardige verbinding, die van nature voorkomende kleine moleculen produceert. Deze moleculen worden isothiocyanaten genoemd en hiervan is aangetoond dat ze kanker bestrijden. Groenten rauw eten kan overigens niet alleen gezonder, maar ook vaak gewoon lekkerder zijn. In deze 10 zetten we de lekkerste rauwe groenten voor je op een rij.

1. Rucola

In Italië wordt rauwe rucola vaak aan versgebakken pizza’s toegevoegd. Als het in het bakproces meegenomen zou worden, dan zou het namelijk veel van zijn smakelijkheid verliezen. Grof gehakte rucola wordt daarnaast ook vaak aan pastagerechten toegevoegd.

Dat Italië de bakermat van rucola is, is niet zo verwonderlijk. Het wordt namelijk al sinds de Romeinse tijd in het Middellandse Zeegebied geteeld. Klassieke auteurs wijdden complete odes aan rucola, omdat het volgens hen een eetbaar kruid was dat de seksuele verlangens van slaperige mensen een boost gaf.

2. Paksoi

Paksoi is een Chinese koolsoort. Deze kool is zeer rijk aan voedingsstoffen. Dat was ook de reden voor het Amerikaanse Center of Disease Control om paksoi op de tweede plaats te laten eindigen op een lijst van 41 verschillende soorten groenten en fruit, die vandaag de dag wereldwijd het ‘superfood’ label toebedeeld krijgen.

Paksoi is heerlijk om rauw te eten. Je hakt het gewoon in stukken en voegt het vervolgens aan je favoriete salade toe. Of maak het jezelf nog makkelijker en overgiet de stukjes paksoi eenvoudigweg met een lichte dressing voordat je ervan gaat smullen.

3. Broccoli

Naast z’n krachtige anti-kanker eigenschappen is broccoli ook rijk aan vitamine C. Een portie van slechts een half kopje broccoli bevat al 52 mg van deze laatstgenoemde vitamine.

Dat is bijna de volledige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassene. Broccoli is ook een uitstekende bron van indool-3-carbinol. Dat is een chemische stof die het herstel van het DNA in de cellen stimuleert en de groei van kankercellen af kan remmen.

Van alle kruisbloemige groenten heeft broccoli het hoogste gehalte aan carotenoïden, wat het risico op nierkanker en longkanker kan verminderen.

4. Spruitjes

Net als andere kruisbloemigen bevatten spruiten potentiële anti-kanker eigenschappen. Daarnaast zijn ze rijk aan hoge gehaltes vitamine C en K en specifieke B-vitaminen zoals foliumzuur en vitamine B6.

Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten eerst met hun arts overleggen voordat ze spruitjes eten, omdat de vitamine K in deze groente juist voor bloedstollingen zorgt. Hoewel spruitjes meestal gekookt worden, kun je ze ook prima rauw eten.

Hak ze gewoon in stukjes en besprenkel ze vervolgens met olijfolie, citroensap, zout en peper en voila… je hebt een eenvoudige en supergezonde salade of bijgerecht in elkaar geflanst.

5. Groene kool

Naast zijn mogelijk kankerbestrijdende eigenschappen is groene kool een uitstekende bron van vitamine C en K, met meer dan 20 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid per portie. In het verleden werd groene kool ook als een kruidenremedie ingezet.

De Grieken gebruikten het als een laxeermiddel, terwijl de oude Romeinse edelman en letterkundige Plinius de Oudere het eten van kool aanraadde om van een kater af te komen. Voor een heerlijk rauwkostschoteltje hak je de groene kool gewoon in stukjes en besprenkel je deze met citroen, knoflooksap en olijfolie.

6. Bloemkool

De bloemkool heeft een laag vet- en koolhydraatgehalte en bevat een hoog gehalte aan voedingsvezels, foliumzuur en vitamine C. De bloemkool is voorzien van een krachtige voedingsbodem, evenals alle kankerbestrijdende stoffen die ook in andere leden van de Brassicae-familie voorkomen.

Zin in een heerlijke rauwe bloemkooltraktatie met een bijzondere twist? Probeer dan de kool te raspen, zodat er een pluizige textuur ontstaat. Voeg deze koolpluisjes aan een salade toe, die verder uit gehakte rode pepers, zwarte olijven, kappertjes, olijfolie en citroensap bestaat.

7. Boerenkool

Boerenkool is vandaag de dag een erg modieuze groente, maar nieuw is het zeker niet. In de oudheid was het zelfs een van de meest voorkomende groene groenten in Europa. Naast de kankerbestrijdende eigenschappen, waar boerenkool om bekend staat, is deze groente zeer rijk aan vitamine C en K, calcium en bètacaroteen.

Volgens gezondheidsexperts kan dat laatstgenoemde onderdeel in boerenkool het risico op borstkanker bij vrouwen, vóórdat ze met de menopauze te maken krijgen, verminderen. Daarnaast kan bètacaroteen het risico op leeftijdsgebonden vermindering van het gezichtsvermogen afremmen.

Voor een heerlijke en eenvoudige rauwe boerenkoolsalade hoeft je alleen maar de bladeren in kleinere stukjes te hakken. Masseer ze vervolgens met wat olijfolie en breng ze op smaak door er een beetje citroensap en zwarte peper overheen te sprenkelen.

8. Waterkers

Waterkers is een van de oudst bekende bladgroenten, die door de mens wordt gegeten. Naast de anticarcinogene eigenschappen bevat waterkers aanzienlijke hoeveelheden calcium, foliumzuur, jodium, ijzer, mangaan en vitamine A, B6, C en K. Het is ook effectief als een diureticum, wat betekent dat het de afgifte van water door de nieren bevordert.

Daarnaast is het slijmoplossend en spijsverteringsbevorderend voedsel. Het eten van rauwe waterkers is eenvoudig: voeg het gewoon aan je favoriete broodje toe om jezelf te trakteren op een dosis gezonde knapperigheid.

9. Spinazie

Spinazie is een snelgroeiende bladgroente, die praktisch overal ter wereld geteeld kan worden. Uit historische overleveringen is duidelijk geworden, dat de bevolking van het Perzische Rijk, eeuwen voor de start van onze jaartelling, al spinazie consumeerde.

De groente zit vol met allerlei belangrijke voedingsstoffen, waaronder de vitamines A, B1, B2, B3, B6, C en K1. Daarnaast bevat het ijzer, kalium, calcium, koper, magnesium, natrium, fosfor, selenium, zink, foliumzuur en caroteen. Kortom een ware groene en smakelijke gezondheidsbom voor je lichaam!

10. IJsbergsla

De meest populaire slasoort van dit moment is ijsbergsla. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, want dit type sla staat bekend om z’n lange houdbaarheid. Zeker als je dit vergelijkt met andere soorten sla. Oorspronkelijk komt ijsbergsla uit de Amerikaanse staat Californië, waar het aan het begin van de 20ste eeuw voor de eerste keer werd geteeld.

Inmiddels groeit ijsbergsla ook volop in Nederland. Het betreft hier een nitraatrijke groente, met een extreem lage caloriewaarde van slechts 8 kcal per 100 gram sla. Kortom, een perfecte groente om je bij het afvallen te helpen.

Wat vond je van dit artikel?

Top 10 Meest Populaire Minecraft Servers

Top 10 Meest Bizarre Wereldrecords