Iedere viaduct is een brug maar niet iedere brug is een viaduct. Toch staan er in de top 10 langste bruggen ter wereld enkel maar viaducten aangezien het boven land nu eenmaal makkelijker bouwen is dan boven water. Het mag geen wonder heten dat China in dit soort lijstjes dikwijls bovenaan staat.
Om maar aan te geven, China produceert jaarlijks meer beton dan de rest van de wereld bij elkaar en giet in drie jaar meer beton dan de VS in haar hele historie heeft gedaan.
Veel van dit beton gaat zitten in de vele flatgebouwen en fabrieken maar zeker bruggen vragen enorm veel van dit bouwmateriaal. Wat de langste zijn? Dat lees je hieronder allemaal in de top 10 van langste Chinese viaducten.
Inhoudsopgave
- 1. Danyang – Kunshan Grand Bridge – 164km 800m
- 2. Tianjin Grand Bridge – 113km 700m
- 3. Cangde Grand Bridge – 115km 900m
- 4. Weinan Weihe Grand Bridge – 79km 732m
- 5. Beijing Grand Bridge – 48km 153m
- 6. Line 1 Wuhan Metro Bridge – 37km 788m
- 7. Shanghai Maglev Line – 29km 908m
- 8. Yanshi Bridge – 28km 543m
- 9. Jinbin Light Rail No. 1 Bridge – 25km 800m
- 10. Liangshui River Bridge – 21km 563m
1. Danyang – Kunshan Grand Bridge – 164km 800m
De langste brug, en dientengevolge ook het langste viaduct ter wereld ligt uiteraard in China. 2010 was het gouden jaar voor de bouw van viaducten want ook de brug die Danyang met Kunshan verbindt werd in dat jaar opgeleverd.
Het viaduct loopt parallel aan de Yangtze rivier en heeft onder andere ook een sectie van 9 kilometer die volledig over open water gaat.
De constructie heeft een duizelingwekkend bedrag van 8.5 miljard dollar gekost en er hebben ruim 10.000 mensen aan meegewerkt. In juni 2011 kreeg het officieel de erkenning van het Guinnes World Book of Records als langste brug ter wereld.
2. Tianjin Grand Bridge – 113km 700m

Wederom op de spoorweg tussen Beijing en Shanghai ligt tussen de steden Langfang en Qingxian de Tianjin Grand Bridge.
De brug is gebouwd om te voorkomen dat al bestaande wegen en spoorlijnen gekruist zouden worden en om de constructietijd aanmerkelijk omlaag te brengen.
De brug staat op liggers van 32 meter lengte die per stuk 860 ton wegen. De oplevering was in 2010 maar ook hier reed de eerste trein pas in 2011 over het spoor.
3. Cangde Grand Bridge – 115km 900m
De Cangde Grand Bridge is de op drie na langste brug ter wereld en is net als meerdere viaducten in deze lijst een onderdeel van de spoorlijn tussen Beijing en Shanghai.
Het viaduct is speciaal ontworpen om zelfs de zwaarste aardbevingen te overleven en staat op ruim 3000 pijlers die zich over bijna 116 kilometer strekken. De eerste trainen snelde in 2011 over het spoor.
4. Weinan Weihe Grand Bridge – 79km 732m
Ook deze spoorlijn is al eerder voorgekomen in de lijst. De Weinan Weihe Grand Bridge ligt net als de Yanshi Bridge tussen Xi’an en Zhengzou. Bij de oplevering in 2008 was het de langste brug en dus ook viaduct ter wereld.
Sindsdien is hij door 4 bruggen ingehaald, waarvan er 3 in China staan. Tijdens de bouw is maar liefst 2,3 miljoen kubieke meter beton gebruikt en meer dan 45,000 ton staal.
5. Beijing Grand Bridge – 48km 153m
De constructie van de Beijing Grand Bridge was eind 2010 afgerond. Desondanks duurde het nog vele maanden voor de eerste treinen hierover heen reden wegens problemen met de locomotieven.
Het is onderdeel van het treinspoor dat Shanghai met Beijing verbindt. Niet lang na de Beijing Grand Bridge gaat de trein over een viaduct dat nog veel langer is. De Tianjin Grand Bridge.
6. Line 1 Wuhan Metro Bridge – 37km 788m

Wuhan is inmiddels vooral bekend als epicentrum van de coronacrisis die de wereld in 2020 in zijn greep houdt. Minder bekend is dat het langste viaduct ter wereld voor metrosystemen hier ook gelegen is.
Lijn 1 is geopend in 2004 en doet inmiddels 32 stations over een lengte van bijna 38 kilometer aan. Dagelijks maken bijna een half miljoen mensen gebruik van de metrolijn.
7. Shanghai Maglev Line – 29km 908m

De Shanghai Meglev trein loopt volledig over een viaduct met een totale lengte van net geen 30 kilometer. Het is de snelste magneetzweeftrein ter wereld en kan topsnelheden behalen van boven de 450 kilometer per uur.
De kosten om het viaduct en de lijn gereed te krijgen waren bijna 40 miljoen dollar per kilometer. De 30 kilometers worden in slechts 7 tot 8 minuten afgelegd.
8. Yanshi Bridge – 28km 543m
De Yangshi Bridge is in 2009 opgeleverd als onderdeel van de hogesnelheidslijn tussen de Chinese steden Zhengzou en Xi’an.
In deze regio wonen ruim 100 miljoen mensen en door een topsnelheid van maar liefst 350 km/h wordt de afstand tussen beide steden in nog geen twee uur afgelegd.
De brug heeft deze naam meegekregen omdat hij volledig over de stad Yanshi loopt.
9. Jinbin Light Rail No. 1 Bridge – 25km 800m
Dit viaduct is onderdeel van de eerste metrolijn van Tianjin. De Jinbin Light Rail bestaat uit vier gigantische viaducten waar de eerste de grootste is.
Een rit met deze metrolijn kost je ruim een uur terwijl er snelheden tot 100 km/h bereikt worden. Hierdoor is het de snelste metrolijn van heel China.
10. Liangshui River Bridge – 21km 563m
De Liangshui River Bridge meet ruim 21 kilometer en is onderdeel van de spoorrails van Beijing naar Tianjin. De Liangshui rivier is een klein en weinigzeggend riviertje midden in de metropool van Beijing.
Omdat het viaduct over dit water loopt en men weinig mogelijkheden voor een andere naam zagen hebben ze de eer gegeven aan de Liangshui.