De fascinerende geschiedenis van het bier gaat terug tot het oude Sumerië, de ‘wieg van de beschaving’. De kleitabletten die het verhaal van Gilgamesh vertellen, beschrijven namelijk exact hoe het bier werd bereid, welke verschillende soorten bier er waren en hoe het brouwen, de verkoop, de opslag en de consumptie ervan verliep. Dit is het oudste geschreven recept ter wereld… en het is dus voor bier! Tegenwoordig is bier de meest geconsumeerde alcoholische drank ter wereld en besteden brouwerijen veel geld aan reclame voor hun product. De verbeelding van bieradverteerders lijkt daarbij geen grenzen te kennen. Dat leidt veelal tot erg grappige commercials. De 10 leuksten vind je hieronder.
Inhoudsopgave
1. Champions League wedstrijd versus een klassiek concert
Petje af voor de mensen die aan deze campagne hebben meegewerkt! Dit is niet een typische biercommercial, maar vooral een slim uitgedachte guerilla-marketingstrategie, die briljant door Heineken en haar partners werd uitgevoerd. Heineken organiseerde een nep evenement rond de Champions League wedstrijd tussen AC Milan en Real Madrid, met als doel het benadrukken van “het heilige moment dat jongens ervaren als ze met hun vrienden voetbal kijken”. Naarmate de jaren verstrijken, komt dat moment vanwege allerlei andere persoonlijke verplichtingen steeds meer in het gedrang. Heineken overtuigde 200 medeplichtigen, waaronder universiteitsprofessoren, verschillende vrouwen en directeuren om in het geheim hun studenten, echtgenoten, vriendjes en werknemers (meer dan 1000 AC Milan-fans) te overtuigen om naar een klassiek concert te gaan in plaats van de wedstrijd te gaan bekijken. Voetbal is weliswaar erg belangrijk in Italië, maar de mannen hadden gewoonweg geen keus en moesten meekomen. Bekijk de video om te zien hoe het klassieke concert is verlopen en wat de resultaten van het evenement waren. Gewoonweg briljant!
2. Voor het goede doel
Verboden reclamespots zijn te pittig om op tv te mogen worden uitgezonden. Maar op het internet zijn dat soort blokkades er gelukkig niet. Deze commercial mocht niet tijdens de Super Bowl van 2010 op tv verschijnen. Het gaat over een kantoor dat een kledingactie voor het goede doel organiseert. Wanneer het de medewerkers duidelijk wordt dat ze een Bud Light voor elk gedoneerd kledingstuk krijgen, gaan alle remmen los. Het resultaat is een reeks van zowel ongemakkelijke als grappige momenten.
3. Inloopkoelkast
Heineken bier werd in deze reclame op deze grappige wijze gepresenteerd als de modefocus voor mannen. Mannen worden helemaal gek als ze inloopkasten vol met bier hebben, terwijl vrouwen uit hun dak gaan als ze inloopkasten vol met mode-items van onder meer Jimmy Choo en Manolo Blahnik bezitten. Ik vind het een grappige reclamespot, maar kan me ook voorstellen dat sommige lezers hem misschien als seksistisch beschouwen. Als dat laatste het geval is, schroom dan niet om rechtstreeks je klacht naar Heineken te sturen.
4. Frustrerend
Molson Coors is momenteel eigenaar van alle Carling biermerken. Het bedrijf is actief in tal van belangrijke markten, waaronder de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. ‘Frustrerend’ is een van de grappigste Carling-reclamespots die ik in lange tijd heb gezien. Er is een vrouw die overstuur is, omdat haar partner de flat niet heeft opgeruimd. Die vent dronk alleen maar bier en deed verder niets. Haar idee, om hem toch de rotzooi op te laten ruimen, is om dan maar overal bier te spetteren.
5. Samen zullen we alles delen
https://www.youtube.com/watch?v=E9ayrT_DT6o
Coors Brewing Company fuseerde in 2008 met Miller Brewing Company, waardoor de nieuwe bedrijfsnaam MillerCoors ontstond. Daarvoor was Miller Brewing de op één na grootste Amerikaanse brouwerij, vlak na de almachtige Anheuser Busch. In deze commercial koos men voor het thema ‘samen zullen we alles delen’, zodat enkele beroemde bierliefhebbers samen in beeld konden worden gebracht.
6. 500 miljoen jaar in 50 seconden
“Guinness is een merk dat erfgoed, passie en kwaliteit oproept. Al deze kenmerken schrijven het succes aan dit geliefde bier toe”, zegt Brian Duffy, de Global Brand Director van dit biermerk. Guinness wordt vaak geassocieerd met een uitmuntende marketingstrategie. Iets dat ook duidelijk blijkt uit deze fantastische Guinness reclame. ‘Goede dingen komen voor hen die geduld hebben’ was de uiteindelijke gedachte die men met deze commercial over wilde brengen.
7. Waakzame eekhoorn
Anheuser-Busch is gevestigd in St. Louis, Missouri en is de grootste brouwerij van de Verenigde Staten. Enkele van hun meest bekende en geconsumeerde biermerken zijn Bud Light, Budweiser en Michelob. Nadat ze met het reclamebureau DDB Chicago in zee waren gegaan, lanceerde Anheuser-Busch verschillende reclamecampagnes waarin dieren de hoofdrol speelden. In deze commercial bewaakt Walter de eekhoorn een Bud Light en probeert hij te voorkomen dat iemand ermee aan de haal gaat. Walter gaat daarbij onverschrokken te werk, want voor hem is geen vijand te sterk en geen gevaar te groot.
8. Nog een bier alstublieft!
Tuborg is een Deense brouwerij, die in 1873 door Carl Frederik Tietgen werd opgericht. Het dynamische merk trad in 1970 toe tot de Carlsberg Group. De bierbril was door de jaren heen altijd een geliefd onderwerp in vele beroemde commercials. Ook in deze reclame is dit als hoofdthema gekozen. Maakt bier vrouwen mooier? Welnu, onderzoekers zeggen dus dat alcohol geen invloed heeft op het oordeel van mannen. Maar wellicht denk je daar zelf anders over na het zien van deze reclame.
9. Een goed biertje wordt met mate gedronken
Deze tv-reclame is een klassiek voorbeeld waarin matig alcoholgebruik wordt gepropageerd. Volgens een studie van de Universiteit van Leicester is de oude bewering, dat mannen met minder aantrekkelijke vrouwen naar huis lopen, omdat ze te veel alcohol drinken, niets anders dan een mythe. De Belfast Telegraph meldde dat een universitaire studie aantoonde dat “(…) de deelnemers die alcohol dronken in het algemeen alle vrouwen op de foto’s als minder aantrekkelijk beoordeelden. Dit in tegenstelling tot deelnemers die geen alcohol hadden gedronken.” Het lijkt er dus op dat dit in strijd is met de gangbare gedachte van de zogenoemde bierbril.
10. Trouwen op z’n Carlbergs
Carlsberg is niet alleen de vierde grootste brouwerijgroep ter wereld, maar ook een van de weinige, zo niet de enige, brouwerijgroep die geleid wordt door een directie die bestaat uit wetenschappers. Hun bierportfolio omvat meer dan 490 merken. Een belangrijke pijler van de groeistrategie van Carlsberg is het krachtig en snel inspelen op consumententrends. Naast het verbeteren, ontwikkelen of lanceren van nieuwe producten, besteedt Carlsberg erg veel geld aan het creëren van effectieve en humoristische reclames. In deze commercial zijn de hoofdrollen weggelegd voor 2 beste vrienden, Carls en Berg. Ze brengen een laatste eerbetoon aan hun beste vriend die… gaat trouwen.