De Facebook pagina’s met de meeste volgers in Nederland zorgen er dagelijks voor dat iedereen een portie entertainment en nieuws binnen krijgt. Facebook is niet meer weg te denken uit de maatschappij, en het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft dan ook een account op het social media platform.
Er zijn dan ook veel bedrijven, websites en groepen die een eigen Facebook pagina zijn begonnen om in contact te blijven met de fans, en ze te voorzien van de laatste nieuwtjes en vermakelijke filmpjes. De grootste pagina’s in Nederland, hebben dan ook behoorlijk wat volgers. Dit zijn de top 10 Facebook pagina’s met de meeste volgers in Nederland.
Inhoudsopgave
1. Dumpert
De allergrootste Nederlandse pagina op Facebook staat op naam van Dumpert. Van origine is Dumpert een website waarop gebruikers leuke, enge of interessante filmpjes en foto’s kunnen plaatsen. Gebruikers kunnen vervolgens kiezen of ze het de moeite waard vonden, door een pijltje omhoog of omlaag te geven. Op deze manier heeft Dumpert een schat aan hilarische en controversiële filmpjes in het assortiment.
Het was dan ook geen verrassing dat Dumpert het op Facebook zeer goed zou doen. Miljoenen mensen bekijken dagelijks de highlights van Dumpert op het kanaal, en is ondertussen uitgegroeid tot een merk die iedereen wel kent. Het groene kroontje, heeft dan ook de meeste volgers in Nederland.
2. RTL Nieuws
Met miljoenen volgers en meerdere televisiezenders kunnen we wel stellen dat de naam RTL niet meer weg te denken is uit de Nederlandse maatschappij. Na het NOS nieuws is het RTL Nieuws op televisie een van de meest bekeken programma’s.
Maar daar laat RTL het niet bij, en ze houden ook een Facebook pagina bij waar ze gemiddeld per dag wel 40 nieuwsberichten of andere relevante zaken op plaatsen. RTL Nieuws maakt hier een goede mix van. Volgers krijgen het laatste nieuws te zien, maar ook weetjes op het gebied van showbusiness en televisieprogramma’s.
3. AD
Het Algemeen Dagblad opent de top 3. De pagina van deze landelijke krant heeft al tientallen jaren een trouw publiek. Het AD heeft net zoals veel andere kranten er ook voor gekozen om zich op social media te profileren, en mee te gaan met de tijd.
Zoals je kunt verwachten van een nieuwsmedium, plaatst het AD voornamelijk nieuwswaardige berichten op Facebook om te delen met de volgers. Maar ze berichtten ook regelmatig over interviews of andere diepgaande onderwerpen. Dankzij de landelijke bekendheid, heeft ook het AD een flink aantal volgers weten te bemachtigen.
4. Ongelooflijk
De Facebook pagina van ongelooflijk mag zich ook in deze top 10 voegen. Het is de online plek voor leuke en ongelooflijke filmpjes, interessante weetjes en controversiële onderwerpen. Waar we in deze lijst veel grote namen tegenkomen, is Ongelooflijk een onafhankelijke pagina die zich puur op entertainment richt.
Door hier handig op in te spelen, hebben ze het voor elkaar weten te krijgen meer dan 4 miljoen interacties op de pagina weten te krijgen. Een knap staaltje werk van de mannen en vrouwen achter Ongelooflijk.
5. AFC Ajax
Ajax mag zich rekenen tot de top van de voetbalwereld. Maar ook op Facebook doet de club uit Amsterdam het helemaal niet slecht. Met miljoenen volgers hebben de Amsterdammers een gigantisch groot bereik weten te creëren op social media.
De Facebook pagina van AFC Ajax is de plaats om alle nieuwtjes omtrent de club mee te krijgen. Ze posten regelmatig nieuws, foto’s en interessante weetjes over de spelers. Het is dan ook uitgegroeid tot een online verzamelplek waar alle fans hun passie en mening over de club kunnen delen.
6. LINDAnieuws
LINDA is een van de grotere nieuws & entertainment platforms van Nederland, en heeft ook handig ingesprongen op de populariteit van Facebook om een grote pagina te creëren. LINDAnieuws richt zich zowel op actualiteiten, als showbusiness nieuws, en richt zich voornamelijk op vrouwen. Daarnaast plaatsen ze regelmatig prijsvragen, en weten ze met interessante filmpjes de achterban aan zich te binden. Naast Facebook is het bedrijf van Linda de Mol ook te vinden in de magazines, en hebben ze een eigen YouTube kanaal.
7. NOS
Met een interactie van meer dan 4 miljoen mensen per dag op de Facebook pagina van de NOS, heeft de publieke omroep een groot bereik. Al jarenlang heeft de NOS een Facebook pagina waarop ze het laatste nieuws delen met de bevolking via het social media platform.
De NOS richt zich op objectieve nieuwsberichten, en hebben dit aantal volgers verkregen dankzij hun bekendheid via het 8 uur journaal. De pagina is zeer actief, en de NOS plaatst dan ook gemiddeld 18 posts per dag op Facebook.
8. Voetbalzone

Voetballiefhebbers verzamelen zich op de pagina van Voetbalzone. De Facebook pagina is het kanaal om nieuws te delen die op de website van Voetbalzone geplaatst zijn. Nederland is een echt voetballand, en het is dan ook niet gek dat deze pagina tot de grootste van Nederland behoren.
Dagelijks wordt het laatste nieuws omtrent spelers, clubs en wedstrijden geplaatst. Daarbij heeft Voetbalzone een actieve community, en gezien als een echte autoriteit op het gebied van voetbal.
9. De Speld
De Speld is een uiterst succesvolle, satirische Facebook pagina. Met meer dan 2.8 miljoen interacties, en een groot aantal volgers, hebben ze een trouwe schare aan fans. Waar de meeste nieuws en mediabedrijven op een zo waarheidsgetrouwe manier het nieuws brengen, pakt De Speld dit anders aan.
Ze maken satirische, verdraaide nieuwsberichten die soms heel absurd overkomen. Maar met de humor, en spot, weten ze een bron van vermaak te zijn voor veel Nederlands. De Speld mag zich dan ook met trots één van de grootste van Nederland noemen.
10. RUMAG
RUMAG is binnen een paar jaar uitgegroeid tot een groot merk op Facebook. De pagina van RUMAG plaatst voornamelijk sarcastische en entertainende teksten waar veel mensen zich in kunnen vinden. Daarnaast heeft het bedrijf zich vol gericht op de marketing, en is zo uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse Facebook pagina’s.
Recentelijk is RUMAG in opspraak gekomen door een aantal uitlatingen van de CEO, Thijs van der Heide, die vervolgens is opgestapt. Tegenwoordig is RUMAG onderdeel van Vice Digital Network.