Top 10 Beste Soorten Broodbeleg Om Af Te Vallen

A delicious flaked white tuna salad sandwich with tomato, lettuce, mayonnaise, and pickles.

De beste soorten broodbeleg om af te vallen ondersteunen het proces en zorgen er tegelijk voor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Afvallen betekent dat je keuzes moet maken, je kunt niet alles meer eten wat je vroeger ook kon. En veel soorten broodbeleg zitten vol met suikers of zijn een caloriebom. Juist op deze momenten is het belangrijk om beleg uit te kiezen wat gezond is en waar niet teveel calorieën inzitten.

Nou hoef je niet gelijk te denken dat je dan alleen nog een droge boterham kunt eten. Er bestaan genoeg soorten broodbeleg die je helpen om af te vallen, en ook nog eens heel erg lekker zijn. Het is dan ook een aanrader om weg te blijven bij voorverpakte en geproduceerde belegsoorten. Maak je eigen gezonde boterham met het juiste beleg en wat creativiteit. Dit zijn de top 10 beste soorten broodbeleg om af te vallen.

1. Zuivelspread

Zuivelspread is een zeer gezond broodbeleg die uitermate geschikt is om te eten tijdens het afvallen. Een portie zuivelspread om de boterham mee te beleggen bevat maar 40 kilocalorieën. Je moet bij het kopen van zuivelspread wel de juiste variant nemen, want bijvoorbeeld kruidenboter is een stuk minder gezond.

Dit gezonde beleg smaakt lekker fris en is een goede basis om zelf een gezonde boterham in elkaar te zetten. Je kunt de zuivelspread als basis gebruiken, en beleggen met onder andere komkommer, paprika en een plakje kipfilet. Zo maak je van iedere lunch een feestje.

2. Eieren

Je kunt eieren koken, bakken, er roerei van maken of in een omelet verwerken. Eieren hebben eindeloze mogelijkheden, en zijn nog eens heel gezond ook. Voeg zelf wat groenten toe aan een omelet, of bereid een gekookt eitje voor om deze te verwerken in een gezonde sandwich.

Een gemiddeld ei bevat maar 70 kilocalorieën, en zit vol met gezonde eiwitten, vitaminen en mineralen. Doordat er veel eiwitten in een enkel ei zitten, blijf je langer vol na de lunch en heb je minder snel de neiging om nog een snack tussendoor te nemen. Ook kun je jouw eigen eiersalade maken, die veel gezonder is dan die uit de supermarkt.

3. Kipfilet

Kipfilet behoort tot de magere vleeswaren, en valt onder de categorie witvlees. Plakjes kipfilet zijn hierdoor zeer gezond, en een bron van eiwitten tijdens het dieet. Een gemiddeld plakje kipfilet bevat maar 20 kilocalorieën, dus je kunt je boterham hier rijk mee beleggen.

Kipfilet zelf kan nog wel eens wat saai zijn als broodbeleg. Maar met wat rucola, tomaatjes en komkommer zet je in een handomdraai een lekkere boterham op tafel. Je kunt dit eventueel combineren met hüttenkäse voor een extra romige smaak.

4. Hüttenkäse

Hüttenkäse is een gezonde, en zeer jonge kaas variant. Het wordt gemaakt van verse kaas met een laag vetpercentage, waardoor het een goed alternatief is voor onder andere smeerkaas. 

Je kunt hüttenkäse combineren met zowel zoet, als hartig broodbeleg. Leg er bijvoorbeeld wat bessen bovenop, of maak een gezonde sandwich met een paar plakjes rosbief of een eitje. De kaas heeft een neutrale smaak die niet te overheersend is, en zit vol met eiwitten.

5. Tonijnsalade

Tonijn is een bron van eiwitten en bevat nagenoeg geen vet en suiker. Je kunt dit dus prima als broodbeleg eten. Het is wel belangrijk om je eigen tonijnsalade te maken, en niet een voorverpakte salade uit de supermarkt te halen. Hier zit vaak heel veel olie en suikers in, waardoor het gezonde effect ongedaan wordt gemaakt. Maak je eigen tonijnsalade met een uitje, wat kappertjes, een eetlepel magere yoghurt en wat kruiden.

6. Slanke kaas

Kaas bevat over het algemeen zeer veel vet, en een plakje kaas is dan ook een caloriebom. Laat dit nou net datgene zijn waar je niet naar op zoek bent tijdens het afvallen. Mocht je toch kaas niet kunnen weerstaan, kies dan voor slanke kaas.

Slanke kaas bevat veel minder vet dan reguliere kaas, en een plakje van 20 gram bevat doorgaans circa 60 kilocalorieën. Dit broodbeleg is prima om mee af te wisselen, maar eet het niet teveel want er zit wel meer zout dan gemiddeld in.

7. Hummus

Hummus wordt gemaakt van kikkererwten en is een prima broodbeleg om mee af te wisselen. Het product bevat veel vezels en behoort tot het magere beleg. De hummus in de winkel is per merk verschillend, dus het loont om even goed naar de ingrediëntenlijst te kijken.

Let op dat de hummus niet teveel olie bevat, waar zeer veel calorieën inzitten. Je kunt hummus als basis gebruiken en het brood beleggen met wat groenten zoals paprika of komkommer. 

8. Avocado

De avocado is de laatste jaren in opmars, en terecht want het is een gezond broodbeleg. Avocado heeft een unieke smaak, en kun je combineren met veel soorten groenten en ander mager beleg.

Een lekkere tip is om wat avocado fijn te prakken en deze op het brood te smeren. Beleg het geheel vervolgens met wat tomaat, en maak het af met je favoriete kruiden. Avocado vult zeer goed, en zit ook nog eens vol met onverzadigde vetten.

9. Pindakaas

Pindakaas bevat een meer calorieën dan de meeste andere soorten broodbeleg in deze lijst. Toch is pure pindakaas zonder toevoegingen een goede optie om te eten als je wilt afvallen. Het bevat eiwitten en natuurlijke vetten, die je tijdens het dieet ook nodig hebt.

Een portie pindakaas bevat wel 110 kilocalorieën, dus je moet het wel beperken. Het voordeel van pindakaas is dat er veel bouwstoffen in zitten, en je er heel erg lang van vol zit waardoor je de rest van de middag geen trek meer krijgt.

10. Rundercarpaccio

We openen de lijst met een echte delicatesse, de rundercarpaccio. Rundercarpaccio is een mager broodbeleg, gesneden in zeer dunne plakjes. Het is heerlijk om te eten op een vers volkoren broodje in het weekend.

Beleg het brood met een paar plakjes rundercarpaccio, en eventueel een paar pijnboompitten. Je kunt er wat dressing op gieten, maar wel met mate. Gooi er wat rucola bovenop, en je hebt een lekker belegd broodje die je gewoon tijdens het afvallen kunt eten.

Wat vond je van dit artikel?

Top 10 Grootste Steden Van Marokko

Top 10 Makkelijkste Universitaire Studies