Aan de randen van je autoruiten zitten meerdere lagen, steeds kleiner wordende zwarte bolletjes. Je hebt ze vast wel eens gezien. Maar heb je je ook ooit afgevraagd waar deze bolletjes voor dienen? En nee, ze zitten er niet enkel voor de sier.
Lijm
Het antwoord op deze vraag heeft alles te maken met het installeren van de ruiten. In de fabriek worden de puntjes in de randen van de ruit gebakken. Dit wordt gedaan zodat de ruit goed geïnstalleerd kan worden. Er wordt bij het installeren namelijk gebruik gemaakt van lijm die niet goed hecht aan de gladde ruit zelf. Om te zorgen dat de lijm wel goed hecht, zijn deze stippen met een ruw oppervlak in het leven geroepen.
Ook zorgen de stippen ervoor dat de lijm goed blijft zitten. De puntjes dienen namelijk als bescherming tegen ultraviolette zonnestralen. Wanneer lijm constant blootgesteld wordt aan dit ultraviolette licht, verzwakt het namelijk langzamerhand. Daarnaast zorgen de bolletjes ervoor dat je de lijm niet ziet zitten.
Gelijkmatige temperatuurverdeling
Terug naar de fabriek: om de voorruiten te maken, wordt glas in een hete oven gebogen. In deze oven zou de zwarte band van de ruit veel sneller heet worden dan het glas zelf. Hierdoor krijg je een zogenaamde optische vervorming. Om de warmte toch beter te kunnen verdelen over het glas, komen we weer bij de zwarte stippen. Deze verdelen de temperatuur gelijkmatig waardoor de optische vervorming tegengegaan wordt.
De bolletjes zijn er ook nog een beetje voor de sier. Ze vormen een overgang van de zwarte rand naar het glas.
Binnenspiegels
De stippen zijn niet alleen te vinden op je ruiten, maar ook op de binnenspiegels van je auto. Hier hebben de stippen niets te maken met de installatie van het glas. Het is hier namelijk enkel bedoeld om te zorgen dat je niet verblind wordt door de zon wanneer je in de spiegel kijkt.