Top 6 Meest Voorkomende Soorten Hoofdpijn

Hoofdpijn is (meestal) niet levensbedreigend, maar kan zo ingrijpend zijn dat we het liefste onder de dekens kruipen met de lichten uit en de deur op slot. Wil jij weten wat de oorzaak is en – nog beter – wat je eraan kunt doen?

Er zijn 6 verschillende soorten hoofdpijn. Wat je eraan kunt doen? Dan zul je eerst moeten vaststellen welke soort hoofdpijn je hebt. Lees hier meer over de meest voorkomende oorzaken van hoofdpijn en leer hoe je deze kunt voorkomen!

1. Spanningshoofdpijn

De meest voorkomende hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Bij spanningshoofdpijn voel je een constante pijn aan beide zijden van je hoofd, soms in combinatie met pijn of druk achter je ogen of bovenaan je nek ‘alsof er een strakke band om het hoofd gespannen zit’. De hoofdpijn houdt meestal enkele uren aan.

De oorzaak van spanningshoofdpijn is niet helemaal duidelijk. Het kan zich manifesteren als gevolg van stress, onvoldoende slaap of honger en als gevolg van honger of een slecht dieet.

Spanningshoofdpijn is niet gevaarlijk. Probeer bij jezelf na te gaan wat de oorzaak van je hoofdpijn is: Heb je slaaptekort? Eet je wel voldoende en gezond? Of ben je misschien gestrest?

Om deze vorm van hoofdpijn te voorkomen dien je gezond te eten, genoeg te drinken, voldoende te bewegen en als het even kan de oorzaak van de stress weg te nemen.

Een paracetamolletje kan ook wonderen verrichten. Vermijd koffie, thee, alcohol en sigaretten en zoek de frisse lucht op.

Gaat het niet weg, ga dan een half uurtje op bed liggen met een warmtekussen op je hoofd of in je nek. Wanneer de hoofdpijn na enkele uren nog niet is afgenomen is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts.

2. Hoofdpijn als gevolg van uitdroging

Hoofdpijn door uitdroging kan overal in het hoofd voelbaar zijn. Vaak wordt deze hoofdpijn vooraf gegaan door dorst, concentratiemoeilijkheden, prikkelbaar gedrag en slaperigheid.

De hoofdpijn houdt aan totdat het vochtigheidsgehalte in ons lichaam weer hersteld is. Gebeurt dit niet, dan zal de hoofdpijn veranderen in migraine, verkrampte spieren, duizeligheid, hartkloppingen, verwardheid en flauwvallen.

Ernstige uitdroging kan leiden tot ernstige orgaan- en hersenschade, ademhalingsmoeilijkheden, te lage bloeddruk en uiteindelijk de dood.

De oorzaak is – uiteraard – te weinig vochtinname. 1.5 tot 2 liter water per dag is minimaal. Ook op koudere dagen of bij intensieve arbeid is het belangrijk voldoende te drinken.

De remedie tegen dehydratie is dan ook water drinken.

Een liter water in 1x opdrinken heeft geen nut; beter is beginnen met kleine slokjes.

Een zakje dehydratiezout (ORS) in een glas water kan ook helpen om uitdroging te bestrijden. Geen ORS bij de hand? Meng 8 theelepels suiker en 3 theelepels zout met 1 liter water. Blijf uit de zon, en doe rustig aan totdat je je weer goed voelt.

Gaat de hoofdpijn niet weg? Dan ligt de oorzaak van je hoofdpijn wellicht toch ergens anders. Go see the doctor!

3. Migraine

Migraine wordt ook wel de Master van de Hoofdpijnen genoemd. Migraine voelt meestal aan als een heftig kloppende pijn aan 1 kant van het hoofd die verergert bij beweging, licht of geluid.

Vaak wordt een migraineaanval vooraf gegaan door een tintelend gevoel en flikkering of zwarte vlekken voor de ogen, misselijkheid en overgeven. Een aanval kan 3 uur tot 3 dagen duren.

De oorzaak van een migraine-aanval verschilt per persoon. Vrouwen zijn meer gevoelig voor migraine dan mannen. Migraine-aanvallen worden meestal minder naarmate je ouder wordt.

De vermoedelijke triggers zijn stress, vermoeidheid, alcohol of gevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen.

Ook de periode rondom de menstruatie kan een migraine-aanval triggeren.

Helaas is er nog geen wonderpil die migraine-aanvallen kan voorkomen of wegnemen. De meeste mensen die aan migraineaanval lijden willen in een stille, donkere kamer liggen met een warmte- of koud kompres.

4. Hoofdpijn aan de achterkant van je hoofd of nek

Deze soort van hoofdpijn is meestal het gevolg van een slechte houding, slijtage van de nekwervels of een whiplash. De spieren en pezen achterin je nek verkrampen en dit zorgt voor hoofd- en/of nekpijn.

De beste manier om deze vorm van hoofdpijn te voorkomen is verbetering van de lichaamshouding.

Staat je stoel op het werk (of in de auto) wel goed afgesteld? Zit je niet te lang in dezelfde houding? Een bezoek aan de fysiotherapeut of ergoonomiespecialist kan helpen.

Helaas is hoofdpijn als gevolg van whiplash of slijtage van de nekwervels niet echt weg te nemen.

Nekspieroefeningen en medicijnen kunnen ertoe bijdragen om de pijn dragelijk te houden.

5. Substantiehoofdpijn

Substantiehoofdpijn of medicijnafhankelijke hoofdpijn is niet specifiek in het hoofd aan te duiden. Vaak is het chronisch (meer dan 3 keer per week).

De oorzaak van dit soort hoofdpijn is vaak een overmatig gebruik van medicijnen tegen hoofdpijn.

Jawel, één van de bijwerkingen van langdurig of overmatig gebruik van medicijnen tegen hoofdpijn zoals paracetamol, triptanen en ergotamine is; hoofdpijn!

Een andere oorzaak kan een overmatige inname van cafeïnehoudende producten zijn zoals thee, koffie, cola, icetea en chocolade.

Mensen die last hebben van substantie hoofdpijn worden vaak met hoofdpijn wakker en hebben geen idee waarom (hint; afkickverschijnsel). Vaak nemen ze een pil tegen de hoofdpijn, wat de situatie alleen nog maar verergert.

In de meeste gevallen moet er ‘afgekickt’ worden. Verminder de inname van medicijnen (ibuprofen, paracetamol etc.) en cafeïnehoudende producten.

De hoofdpijn zal in eerste instantie toenemen (afkickverschijnsel).

Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt, gezond eet en voldoende beweegt. Een vitaminepreparaat kan je lichaam helpen het ‘gif’ sneller uit je lichaam te spoelen.

Mocht je hulp nodig hebben bij het minderen van je zelfmedicatie of cafeïnegebruik, raadpleeg dan een arts of een voedingsdeskundige.

5. Kater

De oorzaak van deze soort hoofdpijn is overduidelijk; teveel alcohol. Hoeveel ‘teveel’ is, is per persoon verschillend, en kan zelfs per dag verschillen.

Het drinken van af en toe een kleine hoeveelheid alcohol is niet schadelijk en kan soms zelfs aan te raden zijn; Alcohol ontspant, werkt bloedverdunnend en donker bier is een bron van verschillende vitamines B.

Wanneer je van plan bent om alcohol te drinken zorg ervoor dat je voldoende eet. Drink langzaam en probeer (tijdens een drinksessie) tussendoor water te drinken. Neem voordat je gaat slapen nog een groot glas water, al dan niet met paracetamol en ga nog eens naar het toilet.

Word je wakker met een kater? Laat dat een wijze les zijn! Een glas water met een paracetamolletje en hup, aan de slag!

Je zult je beter voelen wanneer je in beweging bent en afleiding hebt dan wanneer je in bed blijft liggen.

Probeer wat te eten en blijf goed water drinken. Vermijd cafeïnehoudende drankjes. Een glas alcohol drinken zal de kater niet laten verdwijnen of verminderen, maar geeft alleen uitstel van executie.

6. Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een intense, kloppende pijn aan een kant van het hoofd en rond de ogen, die bijna dagelijks kan optreden en wekenlang kan aanhouden.

De pijnaanval kan een kwartier tot 3 uur duren. Vaak gaat de hoofdpijn gepaard met waterige rode ogen, verhoging van lichaamstemperatuur, een verstopte neus en een rusteloos gevoel.

De oorzaak is niet helemaal bekend, maar triggers zijn plotselinge temperatuurverhogingen, intensieve lichaamsbeweging of hoofdletsel (hersenschudding).

Zware rokers en drinkers lijken meer last te hebben.

Drogisterijproducten zoals paracetamol geven meestal geen verlichting.

De oorzaak van de hoofdpijn kan psychosociaal zijn zoals een (al dan niet chronische) ontsteking van de neusbijholten, drukverhoging binnen de schedel of aandoening van de hersenvliezen.

Deze laatste 2 kunnen levensbedreigend zijn en daarom dient men altijd medische hulp te zoeken.

Wat vond je van dit artikel?

Top 6 Meest Voorkomende Soorten Dementie

Top 7 Verschillende Soorten Nederlandse Reptielen