×

Dit is wat BMW in de toekomst nog meer gaat verkopen

Klaus Fröhlich, topman bij BMW en die de leiding heeft over de technische ontwikkeling van het bedrijf laat weten dat er veel nieuwe ontwikkelingen aankomen. Volgens hem is het maar een kwestie van enkele jaren tot de volledig zelfrijdende auto zijn intrede doet. Dit zal niet langer dan 5 jaar duren geeft hij aan.

BMW Brandstofcel

BMW werkt samen met Toyota aan een nieuwe brandstofcel. Deze cel is bedoeld voor grote auto’s. Met de brandstofcel kunnen deze auto’s door waterstof worden aangedreven. BMW verwacht dat de eerste nieuwe generatie al in 2025 klaar zal zijn voor gebruik. Ook verwachten ze deze brandstofcel te gaan leveren voor bussen en vrachtwagens. BMW wilt de brandstofcel gaan leveren aan andere autofabrikanten en geeft aan zelf niet in deze branche voertuigen te willen ontwerpen. Zo is BMW op weg om van auto fabrikant naar technologie bedrijf te transformeren.

BMW als marktleider

BMW staat natuurlijk bekend om zijn mooie, snelle en zeer kwalitatieve auto”s. Het bedrijft richt zich echter op meer dan dat voor de toekomst. Dit om de levensverwachting en relevantie van het bedrijf te waarborgen. Om ook over een aantal jaar een belangrijke speler op de markt te zijn, richt het bedrijf zijn pijlers op de technologie en het optimaliseren van ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van zelfbesturende auto´s en meer duurzame vormen van brandstof gebruik. BMW wil meer dan alleen auto’s verkopen in de toekomst.

Voorbereiden op de toekomst

Het bedrijf is zich heel goed bewust van de huidige ontwikkelingen en probeert daarop in te spelen. Wie weet is er over enkele jaren wetgeving die de huidige generatie auto´s irrelevant maakt en bijvoorbeeld dat alle auto´s verplicht op een duurzamer, milieubewustere manier aangedreven zouden moeten worden. Op dit soort problemen / ontwikkelingen probeert het bedrijf zich voor te bereiden. Hiervoor is niet alleen kennis nodig van de auto-branche maar van veel meer. Technologie en kunstmatige intelligentie zijn de antwoorden voor de toekomst.

Samenwerken levert voordeel voor alle partijen

Fröhlich geeft niet voor niets aan dat samenwerking tussen de partners nodig is. Een zelfrijdende auto wordt niet alleen beter als het ontwikkeld wordt vanuit één enkele speler. Juist de externe confrontatie en interactie, met auto’s van andere merken is belangrijk. Alleen door samen te werken zouden ze met zijn allen verder vooruit komen.

De harmonisatie tussen de verschillende auto’s en merken is belangrijk voor het succes van de zelfrijdende auto. Dit zorgt er namelijk voor dat de auto’s beter op elkaar ingespeeld kunnen raken en dus dat er ongelukken voorkomen kunnen worden. Anders zou de zelfrijdende auto alleen maar 5 km per uur mogen rijden, maar dat is wel een beetje saai.

Het huidige klimaat waarin angstvallig informatie verborgen wordt, helpt hier in ieder geval niet. Bovendien geven alle bedrijven afzonderlijk enorme bedragen uit aan technisch onderzoek en ontwikkelingen om de huidige situatie te verbeteren. Samenwerken zou niet alleen door kennis te delen enorme voordelen opleveren voor alle partijen, het zou ook financieel een veel slimmere zet zijn om te nemen. Bovendien zou samenwerken het proces ook een stuk sneller laten gaan en rijden we straks veel  eerder met zelfrijdende auto’s. BMW werkt bijvoorbeeld al veel samen met Daimler en Fiat Chrysler maar hoe meer partijen, des te beter in dit geval.

Andere uitdagingen in de autobranche

Behalve de zelfrijdende auto, zijn er nog veel andere ontwikkelingen die gaande zijn. Een voorbeeld hiervan is de elektrische auto en de auto aangedreven op brandstofcel. Momenteel zijn auto’s met deze toepassingen nog niet echt betaalbaar voor de reguliere gebruiker. Maar ondanks dat BMW op korte termijn niet van plan is om deze toepassingen massaal in hun auto’s te integreren, investeren ze wel volop in de ontwikkeling hiervan.

BMW kijkt namelijk vooruit. Het zou het zomaar kunnen zijn dat er nieuwe wetgeving komt dat eisen stelt voor het gebruik van dit soort eisen. Het is dus eigenlijk vanuit een beschermingsmechanisme dat BMW technologie ontwikkeld wat het zelf nog niet persé toepast. BMW handelt dus met de blik vooruit, om ook in de toekomst ons van mooie auto’s te kunnen voorzien.

Bron: AD

Wat vond je van dit artikel?

Dit is hoe Linda de Mol er 30 jaar geleden uitzag

Dit zijn de 8 beste tips om dagelijks geld te besparen